Bogoslovlje

До скора се учила једновремено мала и велика, или штампана и писана слова, али данас je то одбачено. На питање, којом би врстом слова требало почети, г. Шмит указује на своју праксу, у којој je увек долазио до истог резултата; Деца 1-ог разреда, док још нису упознала слова, лакше прецртавају написану реч штампаним него писаним словима. Из тога изводи закључак, да би изучавање слова требало почети штампаним, и то великим словима. Она су најлакша каже г. Шмит а могу се пранити и од дрваца. На мала, писана, слова треба прећи тек после девет месеци. За њихово изучавање потребна je прстходна обрада најосновнијих црта: „ | се с успехом постиже тек крајем прве школске године. У даљем навођењу примера г. Шмит je показао, како се нови ступњеви спроводе у рачунској и језичној настави. За пример je узео разгледање пијаце. Учитель саопштава деци, на два дана раније, да ће ићи с њима на пијацу. У одређени дан води их и пушта, да слободно разгледају пијачне предмете. Дечја пажња најјаче ce привезује за шатру с поврћем. Ту има кромпира, зелени, разне врсте воћа и т. д. После овога деца се враћају у школу и причају, шта су видела. Она изјављују жељу, да сама праве шатру. У том разговору помиње се и материал, од кога би се могла правити. Па како рад, све док се може, треба изводити на простим стварима, без материјалних издатака, то се и у овој чрилици шатра прави прво од хартије. Деца узму хартију и начине од н>е квадрат. После je пресавијају и долазе до других облика: правоугаоника, троуглова и разних трупа магьих преграда. Ове трупе преграда, према својим облицима, претстављају деци врата од ормана, прозоре, па чак и шатру. Напослетку деца броје преграде и парне бројеве записују у једном, а непарне у другом реду. На овим бројевима, упоређивањем и рашчлањавањем, почиње изучавање и самих рачунских радњи. Само са извођењем систематског обрађивања рачунских радњи не треба почети сувише рано. Пре свега треба утврдити и оживети бројеве. Не треба заборавити, да се рачун не учи од једном већ поступно и по мало, Као што лекар препоручује мале дозе лекова, које треба често узимати, тако исто треба привикнути децу на свакодневно рачунање, на рачунање по неколико минута са голим бројевима 1 .

1 Г. Шмит показао je за време одмора немачке уџбенике из рачунске наставе, који су израђени према захтевима школе рада. У тим уџбеницима

317

Савремена основна школа