Bogoslovlje
jep y њима види једну од највећих и најјачих препрека за духовно усавршавање. По његовом учењу најглавнији проузроковач разноврсних кушања, на путу моралног усавршавања, јесте фаво и њему потчињени демони. Парафразирајући речи ап. Павла (Еф. VI, 12), св. Нил назива ђавола „светодршцем“ (κοσμοκράτωρ), 1 „НеНЗВИДНИКОМ добра“ (μεσόκαλος) 2 И „ТВОрЦбМ СВЗКОГ зла“ (ό αάσης κακίας δημιουργός). 3 И, ШТО je у ПОЧбТКу фаво, из мржње према Богу и из зависти на блаженство првих људи, ззвео људе; као што их je навео на грех и погибао, тако и сада фаво, са својим потчињеним духовима, стално ратује противу људи, чинећи препреке њиховом спасењу и задобијању небесних блага. „Сви свети“, вели Нил, „трое од фавола напасти. Нема човека, који je намеран да учини или je већ учннио какву угодност Богу, а да није дошао у сукоб са фаволом“. 4 Немогуће je „вежбати се у врлини, а не огорчити узрочника свакога зла“ (άρχέκακον); није могуће „угафати Богу, а не изазвати завист змије која, природно, мрзи оне, који напредују у части, с које je она сама спала, услед своје гордости“. 5 Дотичући се узрока, који фавола побуфују на борбу с врлином, св. Нил вели: „Пошто je фаво са малим бројем осуфен на вечне муке, он би желео да повуче са собой све људе или бар многе од њих Сваки поборник пак правде и врлине улази у заједницу са Спаситељем Христом, a њега оставља самог“. „И може бити“, продужује св. Нил, „да тај нечасник (καμμίαρος) мисли наћи поштеду и за себе, ако цео род људски буде подвргнут вечним мукама. 6 У сваком случају фаво сматра да ће за њега бити утеха, ако буде кажњен заједно с многима. По његовом мишљењу мучење се олакшава, ако многи имају учешћа у њему. Али и у овоме, као и у свему, непријатељ се вара. Jep какву корист има онај који страда, ако то његоћо стрздање дели са њим још велики број патника, од којих сваки трпи своју властиту и бескрајну патњу? Али, можда непријатељ жели про-
1 Epist. lib. IX, XI, Liriano, col. 556 A.
* Peristeria, Sectio X, cap. 11, col. 888 D.
8 Epist. lib. H, CCCV Olympio Quaestori, 3 col. 349 с. На другом месту (Ep. lib. 111, CCCIX, col. 533 D.) св, Нил назива ђавола сатаном.
* Peristeria, Sectio X, cap. Il col. 889 AB. Упореди Epist. lib. 111, ХЫ. Eugenio principi col. 408 A.
5 Ibid. coi. 889 A.
8 Ibid. col. 889 B.
308
Богословље