Bosansko-Hercegovački Istočnik
Стр. 206
Б.-Х. ИСТОЧШТК
Св. 6
мужа у 1'ору на ноћни састанатс, и како | такав сиромашак мора други дан да бљује | саму чисту зоб. — Нађе ли се у авлији крастава жаба (ВиГо слпегемн) вал»а је ухватити, уста залити растоп.»>ешш маслом, и натаћи је на растов колац да не сиса крава; а други дан код које жене у селу буде нрегача пробнјена и уста крастава, та је без сумње вјештица, што кравама млијеко одузимље. — Дједа Стојан још и данас прпча, како му је покојница његова казивала, да је виднла једном око пола ноћн, како је И8 кнежева оџака нзлетила јашећи на метлн његова покојна мати, за коју јо цијело село знало, да је вјештица била. — Даље кажу и то, да имућнији људи по варошима имаду под стаклом притворена ђавола и тај им сваки дан по неколико дуката снесе, а хране га само тараном и кашом. — Кад ко убије змнју прнје Т>урђева даиа, веле, ваља јој дукатом или шхсудом одсјећи јеаик, или кад би који попа хтио (ал он неће) у мјесто дјетета покрстити иовац, то оваки новци ма да их од себе дајеш сами се врате у џеп. -—- Има их п такових, који кад сретну свештеншса на путу, враћају се кући, или кад је већ подалеко отишао, баце нешто земље за њим, или ако су на колнма, тада баце по шаку сијена, само да ие буду тобоже тај дан несретни, и да им посао њихов за руком пође и т. д. Овдје ево само неколшсо прнмјера празновјерија, а има тога и внше, јер од непрекидних бабскпх измишљотина бива оно с дана иа дан све обилвије н напредније. И сан има своје важно значење у 1 народу, па ћемо тагсо у неким кућама наћи мисирске сановнике са 2474 проту мачлна сна. Осим тога нађе се у селу и
по који живи тумач. То су иаше „премудре" баке, које умију за плаћу да одгонетају и протумаче сваки сан. Ко знаде шта је сан и одакле душа узима предмет за сннјевање, тај неће тражити, да му га сановници и бабе протумаче. Сном зовемо, вели психологија, онакова душевна стања која пастану у човјеку, кад се душа његова у спаваљу некансо привидпо одпјели од спољашњега свијета. Но наша унутарњост пије у истину сасвим одијељена од спољашиости, јер спољашњи утисци па чула могу представе узроковати, машту ојачати и тако створитн представе посебнога садржаја. Предмет за сннјевање узима душа из жпвота човјечнјега, док је човјек још будан био, па онда снажно утичу иа сан представе н осјећања у полусну и утисци који долазе од здравога или болеснога тијела. К тому ваља знатп,да и препун стомак отештава цпркулацију (кружење) крвп п чннн тежахс сан, а то1с крви на живце и мозахс узрокује притисак и теиххсо днсах&е — па то тн је ето она мора што ноћу људе сиса. Сад иам реците ви, који слијепо вјерујете у сан, је ли паметно и корнсно да одгађате ваше послове хха другн дан, да се бојите отпочети нешто 1сад је најзгодније вријеме, да бацате новац иа лутрију, а све само за то, јер повјерљиво примате инструкцију саиовххихса и бенетање баба тумачнца ? ! Нећу сагријешнти, ако овдје спомеием превејане туђиице, хсоји о вашарима народ варају и хсраду иа очпглед гвегове теш1со зарађеие иовчиће. Оваке бадавапије носе уза се дресиране мајмуне, или бххјеле мшиеве, нли ххтнце, н пуие кутије .,иланета". Људп хсупе се у гомилама око тахсова чуда, плаћају Х10 3—10 новч. да им се извуче планета сретиица. Преда