Bosansko-Hercegovački Istočnik

Св. 3

Б.-Х. ИСТОЧНИК

Стр. 131

У овом селу зкиви искључиво српско-православни народ а старина никаквих нема нити сам о њима ја што год саТшати могао. 7. На ријечици Уни лежи мјестанце КуленВакуф са парохијом нстог имена, гдје је данас смјештена Испостава (котара Петровачког). Ова се парохпја прво називала а и сад је многп зову „Завођска" за то, што је готова сва пружена са ону страну воде до Лике. Парохију ову сачињавају: Варошица К. Вакуф, села: Калати, Бушевић, Кестеновци, Штрбци и Сеоце, (по организацији њојзи су саставни дијелови: К. Вакуф, Сеоце, Штрбци, Кестеновци, Бушевић, Клиса, Хавала, Калати, Островица, Џевер Вакуф и Стјењани Великп и Мали. Парохија К. Вакуфска има сад 215 кућа са 1515. душа. Врло је чудновато да је ова парохија дугачка готово 5 сати хода а шпрока само (на најширем мјесту) 3 / 4 сата, али јој се трефио таки положај, да се никако заокружити могла не би, почем се уз границу Лике пружила. а) Кулен Вакуф са селскијем кућама које Џевар називају има 47 кућа и 280 душа Срба правосл. вјере. (По државном поппсу од 1886. било је православнпх 274, Мухамеданаца 792 и римокатолика 16 т. ј. у К. Вакуфу и Џевар Вакуфу скупа). По окупацији из Лике насељених има 5 кућа и то православне вјере. У К. Вакуфу близу котарске испоставе, која је са школом народном у једном зданију, више извора воде Островице (ова одмах од извора на неколико корачаји утпче у Уну), на једној висоравни подигнута је мала од дрвета капелица са малим звоником од истог материјала начињеним, са чије се висине разлијеже по долини Уне милозвучни глас, али жали боже једног звона. Споменута капелица и ако у њојзи неможе се више од 20—30 душа смјестити, ппак за парохијалну цркву за сада служи.

б) Од К. Вакуфа пођавши низ воду Уну најпрво долази се у село Калити са 45 кућа и 241. душу. Овдје осим православне имаи мухамедове вјере са нешто мало римокатолика. По окупацији насе.Ђених Личана у овом селу пма 22 куће. в) До Калата одмах је село Бушевић са 88 кућа и 351 душу. Овдје живе сами Срби православне вјере мзђу којима има 8 кућа из Лике по окупацији насељених, који су са старосједиоцима једне вјере. г) Кестеновац село броји 40 кућа са 358 душа такође и овдје живе сами Срби правосл. вјере. Међу овпма има из Лпке по окупацији 7 кућа досељенпх и то су вјере као и староСЈедиоци. У Кестеновцу на једној са лијепим гајем обраслој главици виде се трагови старе цркве. Рушевпна олтара а и другог зида прилично је сачувана од непогоде времена, те се са свим види да је то сигурно православна црква била. Око ове црквине види се старинско гробље но на истом до данас натписа никаквпх нађено није. У овој зпдини још првог и пошљедњег устанка и од памтивијека па и дан данашњи у вријеме св. четрдесетнице свршава се св. безкрвна жртва Христа Спаситеља,'на којој се вјерни причешћују тјелом и крви Спаситељевом. Ово је село готово на сред парохије К. Вакуфске због чега се држи да ће бити подигнут парохијалнп стан а п црква за ову парохију. д) Даље настаје село Штрбци које има 26 кућа и 214 душа све сами Срби православне вјере међу којима има 5 кућа из Лике у вријеме окупације досељених, који су такође вјере православне, као и старосједиоци. е) ,,Сеоце" има 11 кућа са 71 душу. Старосједиоци су православне вјере као и досељеници из Лике којих има двије куће. (Сврпшће ее).

РУКОПОЛОЖЕНИ.

Владимир ПеЈ0ВИ+», родом из Травника, свршени богослов рељевског завода и бивши учитељ српеко-православне основне школе у Приједору, рукоположен је за ђакона. и свештеника 6. и 13. марта 1894. године у Сарајеву, и одређен је на

упражњену парохију Брезичане у Бугојнском протопрезвитерату. Ђорђе Павић, родом из Дворигата, костајничког протопрезвитерата, учсник Ш. разреда