Bosansko-Hercegovački Istočnik

Стр. 112

Б.-Х. ИСТОЧНИК

Св. 4

0 дужностима иарохијалиог свештенства.

Превео с руско-славенекога Други дио. 0 учењу дјелом. 44. Ушврдите и иарохијане у добродјетелни живош шримјером својим. Ријеч учптељева у тијесној свези стоји са животом и дјелима његовим и то тако, да незнабошки говорници к риторским правилима придодали су: нико говорником добрим и ваљаним не може бити, ако није човјек поштен. Они су опазили, настављајући друге у добродјели, а сами не одликујући се њима, да њихова ријеч нема никакве важности ни силе; јер слушаоди, видећи да они (говорници) једно мисле и творе, а друго говоре, дошли су до те помисли, да они добродјетели хвале и величају ради неког другог узрока, њима корисног, а не ради тога, што важност саме добродјетели тако захтијева. Отуда проистиче то, да ако ко проповиједа добродјетељ, а порочно живи, његова ријеч тад нема никаквог утицаја, нит говорник може убједљиво и смјело говоритм. Такоме ириговара и сопствена савјест : крачоу исц^клисд салњ (Лук. 4, 23.). Сам се Исус Христос таквима обраћа : лнцел^ре, изл1и иерв-ке всркио изк очесе твоеги*, и тогда узриши изати соучецк из очесе крата твоеги> (Мат. 7. 5.). А у Псалму 49.: Ескоук> тк1 пок^кдаеши онракданјд лјоа , и коспр |{Л1Лсши зак^ктк л»ои (стр. 16 и 20). На против је ли којега проповиједника живот сходан с ријечју његовом, тај може слооодно, убједлЈИВо и смјело проповиједати, и свакоме може рећи ону Христову изреку: кто шт васћ а'кличаетк л»а а' гр^кск; Јов. 8, 46.). х ) 45. Ако је незнабожачко риторство захтијевало од својих говорника непорочни живот, то још више хришћанско у проповиједању јеванђелске истпне. С тога и Христос, шил.ући апостоле своје на проповијед, назпва их свјетлошћу свијета: кк1 есте ск'к г гк лнра. Ау чему се та свјетлост састајала, Сам јо разјаснпо кад је рекао : ') Златоуот на ii. соду: у 6. оееједи : „Велика је смједосг учитеља, када ири поучавању својих ученика може узети за иримјер своја доора дјела, О томе гово 4 н и св. ап. Иавле: СаЛШ к0 к 'ксТ6, клкцј Л"кп0 6СТК Г1ОД0ватисА на/ик.

П. РафаиловиЋ, свештеник. Такш да проск^ктитсд ск"ктк кашк предк челок-кки, гакш да видатк ваша докрад д'кла, и прославлАтк Отца кашего, иже на ншескхк (Мат. 5, 16.). А на другом мјесту : иже соткоритк и наоучитк, сеи келш наречетсд кк царсткЈи некесн^клгк. Он еам описујући доброга пастира између осталога ово говори : егда скоа окцк! ижденетк, предк нилш ^одитк, и окцк! по нел\к идоутк, икш в ^ датк гласк еги> (Јов. 10, 4.). Није доста, да овце познају глас свога пастира, него и да га виде, а он пред њима иде примјером добродјетелног живота, како бише га и овце слиједиле. 46. Као што је Хрпстос евојим апостолима, тако и ови својим пријемницима: епископима и презвитерпма, ово су правило у аманет предали. Ап. Петар молио је презвитере, да пасу стадо Божје (I. посл. 5, 2, 3, гдје се говори како се има пасти: не гако ижладанмце причтоу, но окразк кикаите стадоу). Р1 ао. Павле томе иетоме иоучава Тимотија: окразк коуди к^кршшк СЛ0К0Л1К, ЖИТЈеЛ1К, ЛК»К0К1К>, д0\г^0 /ИК, к^крок, чистоток (I. посл. 4, 12; II. посл. 3, 10.). Исти говори и Титу: ксе /ик сал^к секе подакан окразк докрк^к д^клк, ко оученш н/клостк, чесностк, нетленје, слоко здракое, незазорное (Д. 7, 8.). 47. И сви ови, који су нам правила светости живота учител.ског прописали, ти исти су та правпла и прим}ерима потврдили. О самом Исусу Хрпсту св. јеванђелист Лука у почетку Дјела апостолских говори : начатк Иисоуск ткорити же и оучити 2 ). Сам Христос о Јовану крстител.у: к*к, рече, св'ктилникк горд и св ^кта (Јов. 5, 35.). А апост. Павле о себи: азк таки> текоу не гакш везв^кстно: но оулирш^клАго т"кло л»ое и поракогцако, да ие какш инк1,ик пропов-кдоу./Л, са/ик неклкчи/ик коудоу (I. Кор 9, 26, 27.). За тпм казујућп, како ее Хрисгу уподобио и како га 3 ) Климент адекс. у 6. књизи Стром.: „Оно је истинити цркв. пастир и истинити служитељ воље Божје, који и говори и ради по Божјој Ј . Св. Јован Дамасвин у Парадедама својимг! нриводи ријечи Дидима Адександријског: „Онда учитељ дјело свршава а слушаоци вјерују, када он дјелом и животом поучава, но ономе : НачаТК ИиСО ^СК ТВОрИТИ Же н оучити".