Bosansko-Hercegovački Istočnik

Св. 4

Б.-Х. ИСТОЧНИК

Стр. 126

Какву казну заслужују родпшели, који иусше да им дијешв умре без кргишења? Родитељи, геоји немаром својим и неопрезношћу допусте да им дијете умре некрштено, 68. правило Номоканона одлучује од причешћа на три године, са по 200 поклона до земље на дан, и да посте (ништа не једући) понеђел.ак, сриједу и петак велике — страсне седмице (књ. о должн пресв. одјел. 84. стр. 118.). Жоже ли се дозволиши уиошреба богојављенске водице ири кршшењу ? Чин тајне крштења отпочиње се освећењем воде. А ово освећење, имајући некијех својих особина, разликује се од освећења воде богојављенеке. Тако су овђе нека јектенија и неке молитве, какве се не налазе у „посл^кдокашк«" освећења воде на Богојавл.ење. На примјер : и' еже достоинб 1 ) кмти нетл^кннагш цртвјд кк неи крецшлк\и8 (/иои). Господ^ потоли /иса, 63 еже нкш^к прирдАфшк (ф«и) кк скатол \$ нроск-кI[Је■ Iј 1о, и vi' спасени егш (ед), Господб пол 1 олил\са. (х) еже показатисА ел1§ (еи) ск1н8 (дфери) и насл^кдникВ (насл-кдницм) к-кчниук клагк . .и т. д. Осим тога у молитви послије јектеније. што долази пза ријечи: да сокрбшатсА подк зпадшпел! . . . , коју свештеник чита на глас, стоји ово: ЖоиилАСА тек^к Господи, да отстбпатк №Ч' наск ксА козд^шнад и неАкаеннаА прикид^кшА: и да не оутантсл кк код-к сен делиинк телшкш : ниже да снидетк ск креш,ак>фИ/ИСА дб\к л^каккш, и проч. А тога свега нема

у пос/гкдоканЈк освећење водице бого]авл.енске. Покрај тога се вода при свршавању св. тајне крштења у два пута благоеил.а — знаменује знаком часног крста. Један пут прстима свештеника: и зна/иен&етк кодб триждн, погрбжаА персти кк кодф . . . , а други пут унакрст улијевањем уља — „еле/.\ а у воду, при пјевању : аалил^ЈА . . . ткоритк (светеник) крестк! три, еаеел^к кк код^к. По свему овоме види ее, да вода за крштење мора бити сваки пут непосредно пред самим крштењем освећена. А кад би се за ту тајну могла употреблЈИвати богојавл.енска водица, онда, сигурно, не би нужно било састављати особите молитве ради освећења воде за крштавање. Неки евештеници на ово примјећују, да употребу богојављенске водице чине тек у елучајима'крајње нужде, кад је н. пр. опаено болестан младенац. Али у таким случајима, у којијем је дозвољено, да младенца може крстити и несвештено лице оба пола, не треба богојављенска водица; нити се смије чекати, докле се сада освети вода, него се може одмах употребити проста, неосвећена вода. По томе употреба богојављенске водице за крштење не може се дозволити, почем се вода мора осветити пред самим крштењем младенаца (Нур. сп - К*кд. 1873. Ср. 4.). ') Ако се догоди, да се заједно пма крстити двоје, или троје дјеце, онда ваља говорити у множини, н. пр. и> еже достоинкшк . . . крецЈаел^кмљ . . .

Проповијед Ђогољубива браЛо! Торжествен бијаше улазак преблагог Спаситеља у Јерусалим, наданашњи дан. Истину Он си1ући, ријечи небесног свог оца, свуда је сјајно и усрдно дочекиван, али данашњи његов улаз у Јеруеалим, све је досадашње свечаношћу својом надмашио. Кад је тукао глас по Јерусалиму да је Господ воскрееао у јучерашњи дан четверодневног Лазара, множина народа који се за празник Пасхе скупио бјеше у Јерусалиму, поврви

на Цвијети. Осана ко кишни^ клагослокен ГрАДН ко н ,иа Гдне (Јов 12. 12,) тамо да види тога пророка и узкреитеља Лазарева. Многи стадоше скидати са себе хаљине и стерати по путу куда Господ цђаше, а остали су тргали са дрвећа гранчице зелене, и стерали вичући сви „Осаана кт\. Кишин^, благословен да си који долазиш у име господње. Пзраиљски народ који тад бјеше под притиском римскога царства, мишљаху да је дошао сад час, да се ослободе од јарма римског, јер они мишљаху да је дошао онај, који ће им царовати над земаљским благима, а незнадоше