Branič

БРОЈ 9

Б Р А Н И Ч

303

научне користи. Веровање, које је противно целокупном пређашњем мишљењу, не долази од једанпут. Оно се образује постепено, и да би могло постати научна истина, треба даје свака поступност основана на непобитним Фактима, о којима сумње не може бити. Није хрђаво, дакле, да се добро промотри и проучи постање п даље развиће извесног мишљења, кад се оно појави у науци а његове последице могу имати велику важност, па тако да се сазна не иостоји ли у томе ланцу мисаоном беочуг коме не достаје нужна чврстоћа. Не могуће је иорицати нужност таквога рада у погледу мипгљења, која сада владају о урачунивости. Од куда се пошло ? Докле се дошло ? Којим се путем ишло од почетка до краја? То ћемо изучавати, асвеје то врло интересантно. На првом месту треба да определимо полазну тачку. I У ирошломе веку био је необичан случај кад су кривца ослободили због суманутости. Лудило је морало бити тако јасно,.да но сто пута буде очевидно за судпје. Позната је несрећна судбина онпх јадника, који су на тај начин били спасени од губилишта. Живот су ироводили у грозним казаматима, са ланцима на рукама и ногама, са худом храном, једном речи, поступало се са њпма као са дивљим зверовима. Па шта су добили овн суманути п ако нису били сматрани као обични злочинци? Тако је стање бнло у почетку револуције. Позната је историја Бпсетра и суманутих које је Линел ослободио од ланаца. То беше нова ера у лечењу и неговању суманутих. Од то доба они беху сматрани као болесницп, које је требало више сажаљевати но друге, а куће у којима су живелн, праве робијашнице, беху претворене у удесна уточишта. х ) т ) Подобан покрех у корист еуманутжх био је н у Е нгјосеој м Цталији. То је добро дејетво ФН.тосоФије XVIII века, које се опазило у цехој Европи