Branič
број 13 и 14
Б Р А Н И Ч
451
По свему довде наведеном не може се усвојити мишљење ранијих објашњавалаца да „рука" овде значи јемство (уасНтошит), у ком смислу узима је и г. Новаковић. Опаданије. ■ Као и „обеза" о којој је реч у чл. 166 Душ. Зак. ((Опадније" по Даничићу значи Са1игапја или лажно оптужење , дакле у овом случају значи обрана опадањем. Удава. У првом реду «удава п значи распра или парница, а и свака тужба без разлике. (( да им не уда,ве ни у ком год дугу, лише судом да се ишту (Моп. 8ег1з. 40. 436). (( и ни један чловек у сриској земли ма.л же и велик да не удаје у удаву Дубровч&нина, Ђ (Монит. Зегћ. 52). У истом смислу као парнични акат, има (( удава« једно исто значење са турском речи ( (Дава», која је по свој прилици старином наша. У ШаФарикову издању Душанова Законика место „удава" стоји (( дава и . Негде ((удава" значи и кривично оптужење. к а ка,жу ни, јер један зал Дубровчанин наш, оссивши се и ие буде у своеј иамети, удал их у неку удаву п (М. П. 1. 160 и 164). Као термин кривничког права ова реч означује у споменицпма негде Факат злочинства дављења, а негде природну смрт услед дављења. « ва лето 1336 ирестњви се краљ Стефан удавоју' у (ио другом рукопнсу (< мученијем и (ШаФарик, Лет. Госи. Сри. 71). ,...«и самому Влкашину ту удавоју изменити живот свој." (Глас. 22 ст. .225). Уз овакво објашњење појединих речи , цела одредба чл. 25 Душ. Зак. дала би се превести данашњим правничким језиком овако :
„На еуђењима не еме се узиматж котловина, ни која друга глоба."