Branič

суде." Ј ) То нам јасно показује какво је било суђење у Француској у ХЈ веку. Ако за то треба још доказа, погледајмо Енглеску, јер ове две суседне земље, које се данас толико разликују, у XII веку јако су личиле једна на другу и имале су скоро исте законе и исте установе. Поротнички судови и порота у Енглеској нису ништа друго до репродукција онога што је у т> доба постојало у Француској. Нормани су и у томе погледу као и у осталима пренели у своју нову отаџбину обичајс и законе своје старе отаџбине коју су оставили. Када је енглески правник Ли,тлег'н (ГлШе! п) на чранцускоме језику писао снглеске законе, он је скоро копирао Француске законе и то не оне из његовога доба, из XV века, већ из доба када су освајачи дошли из Нормандије. Језик тога енглескога правника беше стари Француски јсзик, а закони, што он написа, закони старе Француске. Кад он говори о судијама (јигеигб) што заседавају у судовима (а8818е») и који у исти мах врше и поротничку улогу и примењују закон, он не чиии ништа друго већ описује једну установу, коју Француска нема више од н.еговога доба, али коју је некада имала онако исто као и Енглеска. II Поротнв суђење исчезава мало по мало, а на његово место долази друга врста суђења Кад један народ изгуби какву своју установу, која му јс дотле гарантовала његову слободу, онда он то треба да припише самоме себи. Нрава појединаца губе се скоро увек услед тога, што их они напуштају и њима се не користе, тако, да се може рећи, да ии та ирава нико не отима, већ да их они сами иснуштају из својих руку. На први ноглед могло би се рећи, да је Француеки народ био изгубио установу поротнога суђења с тога, што је то била воља његових краљева; али није тако. Он бијош дуго имао ту установу, да ју сам није, напустио. Слобода јс увек тешко бреме. Управљати сам собом врло је тежак посао, и тај посао могу вргапти само народи пуни енсргије. То ис/го важи и за суђење. Ићи и заседавати при еуђењу не беше ствар без незгода; заго је требало ире свега много времена, а за тим то је била и једиа сметња и раду и уживању. 11а и само суђење није лак иосао. Да човек избегне сваку превару и корупцију треба да има јаку савест; а да може другога

Ј ) А8818в& (1е Јегп8а1ет. Соиг с!ев ћоигцеоЈз, сћ. IV с!и Р1е(1еал1.