Branič
етт. 680.
ВРОЈ 19.
па се понављали и за време самога овог протектората, све док она иије постала нровинцијом римском 1 ), а у којим су ратовима читаве вароши и покрајине губиле самосталност, па робљем победидаца постајале, —■ извори роиства у Грчкој, на по томе н у Атини били су јога и ови: рођење у роаству , јер је прелазило са родитеља на децу; отмица на суву и гусарство на мору; самовољна иродаја своје сдободе и слободе своје деце 2 ); арезадуженост , и то само до доласка Солоповог на управу, који је ропство за презадуженост уАтини, укинуо. Од Солоновог доба само су Метоси могли, због презадужености, правим робовима својих поверилаца да постану; али и то је трајало од пре свршетка полепон. рата, када су се они у свему и нотпуно изјеДначили са осталим грађанима. Поред наведенога узрок и извор нагомилавању робова у Атнни била је и трговина ; јер од како су се јелинска нлемена услед инвазије Тесалијанаца и Дорјана почела из Грчке да исељавају, па да на прибрежију Мале Азије, обалама среднземног и егејског мора, по архипелегу, по обалама Црног Мора своје велике насеобнне колоније — да оспииају 3 ;, — те су колоније разним путевима, а нарочито трговином — куповином — набављале масе урођеничког робља из Сирије, Фригије, Лидије и остале Мале Азије, па чак и Египта и Скитије, Тракије, и т. д. и то робље преносили су у Грчку, поглавито на атински трг, где су га ио добру цеиу про давали. Од „еројског" доба па за све време старога века, у Грчкој се чешће дешавало, да и најугледнији људи ропства допадну, било због ратова, било услед отмице или презадужености. И сам Платон био је као роб продат на острову Егини, по наредби тиранина Дениса; а осим њега Диоген, и још неки други философи, били су такође робови 4 ).
146. год. пре Хр. 2 ) Изузетак од овога била је еамо Атина, јер ,јб Солон једним евојин ваконом забранио родитељима, да емеју евоју децу нродавати. 3 ) Ова иеељавања и образоваља колонија ночела еу у VII. па ее продужавала и кроз цео VIII. век пре Хр. 1.а §гапс1е Еисус1ор ев. 19. етр. 308. 4 ) №а11оп Ша!;. с!е Г ®е'ау. ев. I стр. 166.