Branič

број 1.

б р а н и ч

стр. 29.

од једне нове школе ка другој, и од једее од нових школа ка доктрини старе школе, којој су заступници новнх школа дали име „класичиа", ну не у смислу сређености и основаности, већ у смислу извештачености, рутине и застоја, дакле, више иронично но похвално име, ако је слободно да се тако изразимо. Ми смо антрополошку школу одвојили од социолошке, што свака од њих —- као што ћемо доцније видети — има своја карактерна обележја; али је од нас и сувише далеко свака помисао, да споменуте школе сматрамо не само као непријатељске него и као потпуно самосталне. Томе нека буде потврда у овом. Прво, између њих има много додирних тачака. Друго, има много научника, који стоје између једне и друге школе. Тако једни (н. пр. Ломброзо, Закревски ) узимају Францускога криминалиста Тарда као антрополога, други пак (Смасови%, Пржевалски) као социолога. Као правога преставника антрополошке школе рачунају и признатога ученика Ломброзова, проФесора Фери-ја, и ако он узима преступ не само као биолошку но и као социолошку појаву; његово се најважније дело зове „Кривична социологија"; он је члан међународнога савеза за кривично право, који су основали социолози, и Фери мисли да је циљ томе савезу сличан оному, којему тежи школа антрополошка. Треће, најпосле, обе ове школе још неће бити завршене и стално утврђене. Оне непрестано иду напред, и све се више -— како изгледа — зближују, јер и антрополози мало по мало одустају од својих исконских претензија: на име да се правна страна преступа и казне сасвим избаци из науке, а исто тако да се преступу да поглавито биолошко објашњење, те се с криминалистимасоциолозима удружују нападајући на строго класичне доктрине. Антрополошка и социолошка школа, дакле, излазе све више и више међу собом сродне, потпуно се ипак не сједињавајући, а то нам иде на руку да у исто доба говоримо о тим школама, претресајући многа питања. Приступајући сада да нове школе оценимо према њиховој суштини, пре свега, мислимо, биће потребно да ударимо гласом на ту интересну околност, да оцена ових школа у литератури, а нарочито у нашој (руској), много