Branič

стр. 70.

Б Р А Е И"ч

БРОЈ 2.

ОПШТА КАРАКТЕРИСТИКА НОВИХ ШКОЛА Л КРИВИЧНОМ ПРАВУ од ПРОФ. Чубинскога ПРЕВОД 0 РУСКОГ (Свршетак) Кривац је, по мишљењу старе школе, био апстрактан појам. Одређујући казну за ово или за оно кривично дело, она се није интересовала личношћу кривчевом. У њеним су очима сви кривци били подједнаки носиоци зле воље, која је захтевала плату. И кад се за поврат већа казеа одређивала, и у том се случају тражио само го Факт поновнога вршења кривичнога дела, пошшо је целу казну или само део од ње издржао / а међутим, кад би се и личности преступниковој поклањата потребна пажња, моралЈ би се пре свега поставити питање о томе, какви су узроци изазвали то лице да поново учини кривично дело, какво је то лице: је ли опасно по друштво, је ли вештак — стручњак у извршивању кривичних дела. Нова је школа, ставивши на прво место мисао о заштити друштва од кривичних дела, из казне избацила принцип накнаде, који је био сакривен у оним разним нежним изразима, као нанр. „потребна наплата", „правда по заслузп" ит.д. Казна се мора борити, како она мисли, с личним Факторима кривичности, у колико јој је то могућно. Она мора, дакле, ићи за многим циљевима, али јој мора најглавнији бити: да да друштву по могућности безбедност. Казна мора бити према циљу, и зато правда у свакоме новом случају мора пазити, какве је врсте то лице што је пред њом. Наука мора помагати правди да оствари ту намеру, јер она изучава свест криваца и њихове особине. Што се тога тиче много је урађело. У томе главну заслугу имају заступници италијанскеантрополошке школе. Ну они су, на жалост, и сувише брзо скупили дата, која су обрадили, и огласили цео задатак за решен, критички су пак радови, посвећени претресу и оцени њихова решења, доказали, да је у радовима италијанске школе много погрешака и да је још и сувише мало позитивних дата за озбиљне закључке научне.