Branič

отр. 518.

б р а н ii ч

број 5 ii 6.

обвезницима којима се повишао порески терет, — док се остављало да други обвезници плаћају стари, мањи порез. А ако се смањивала стопа једног пореза, онда се чинила неправда оним обвезницима у чији се порез није дирало, а још већа оним чији је порески терет био повећан * * * Као што смо напред поменули, у нас нема општег пореза на приход. Да ли је то добро или зло? Другим речма, треба ли унети и у наше законодавсгво општи порез на приход? Многима се може учинити чудновато што се поставља ово питање, јер изгледа са свим природно, да ова врста пореза буде и код нас потребна и корисна, кад је има у већине других земаља. А где је нема, као у Француској, она се не скида с дневног реда, и нема сумње да ће се и тамо једног дана продрети с каквим, ма и врло скромним предлогом. Порез на приход потребан је у главном из два разлога: њим треба да се обухвате сви извори прихода, и, што је још главније, он треба да послужи за онај праведнији размештај пореског терета, о коме смо већ више пута говорили. Треба видети у колико та два разлога постоје код нас. Ради тога, из нова ћемо упоредити наш систем с Француским, јер и тамо, место општег пореза на приход, постоје неколико врста непосредних пореза. Кад се има на уму да је наш порески систем много потпунији и да су њим у право оптерећени сви исвори прихода, онда је јасно да се за вођењем општег пореза на приход не би ништа добнло. Са свим је друкче у Француској. Тамо нису оптерећени никаквим порезом: приходи од капитала датих под интерес (с хипотеком или без ње), интереси од јавних зајмова, плате и зараде, пензије, ренте, права уживања, и т. д. На све те приходе код нас се плаћа порез по закону о непосредном порезу. Приход од капитала датих под интбрес предвиђен је чланом 35, тачка б; интереси од јавних зајмова чл. 35, т. а; ренте и права уншвање чл. 35, т. г; нлате чл. 59. I. група; зараде чл. 59. II. група и чл. 60., и т. д. Остаје још онај други разлог. Ну, о њему ће бити говора мало даље. Овде се може поменути само толико, да се праведнији размештај пореског терета може постићи и нашим системом непосредних пореза, који да