Branič

отр. 734.

Б Р А Н И Ч

ВРОЈ 9.

Закон допуњава обичајно право и помаже му прн његовом прогресивном развијању. Он утиче благотворно, или чакнеминовно при променама у обичајима, мишљењу, кад потребе траже заповеднички промену у праву. Ове измене права које постоје боље су осигуране законом него невидљивим силама које су створиле примитивно право, због тромости акције ових сила и неизвесностн правног стања, што при томе делује. Законодавство још може бити корисно позвано да среди и измири применљиве одредбе на разне правне установе, при нужном стварању те да оне имају утицаја једне на друге. Али закон, ма каква била његова улога, само је други израз општег права. Законодавац није изван народа; напротив, он је иостављен у средиште народа, чији он само дух, мишљења и потребе проучава. А овај карактер законодавца независан је од даног облика законодавној власти, што он има према политичком уређењу државе. И тако, позитивно је право увек, у почетку, популарно право, у облику обичаја, и законодавство долази да га допуни и заштити, често врло рано. Кад с напретком цивилизације принесу са своје стране правници свој део, право представљено у почетку самим обичајем, добија два нова органа који живе својим посебним животом, законодавство и наука. Ако сила која рађа право, одакле је изишло непосредно примитивно право, повуче се из народа и ако се само ово право слије у та два нова органа где се усредсреди у будуће ова творачка сила, законодавство и наука могу остати као једини видљиви облици иравног поретка. Нарочито законодавство, које има једну тако моћну превагу, по своме спољашњем ауторитету, може тада лако бити узето као једини извор ирава и оставити да изгледа, само као споредна допуна, остала друга два елемента који су упоредно утицали на његову Формацију. Али ово апсорбовање популарног примитивног права па и чак научно-правног права од стране законодавства, не сме нам стварати уображење ни покривати велом, у нашим очима, истинита порекла, која су увек у акцији носредној или непосредној, духа народног, било да се јавља у обичају, законодавству или науцп. 8

8 Ми емо извели ове мисли које је Савињи поглавито развио у своме првом малом спису, и у првој свесци (предговора гл. 2.) његовог дела о римском праиу.