Branič

*

РДЗВНЋ.Е ЦРАВА Н ДРУШТВЕНа СВЕСТ ОД Л. Тенона ПРВДСЕДНИКА ЕАСАДИОНОГА СУДА У ПАРИЗУ ПРВИ ДЕО К[сторкјска Школа ГЛАВА ТРЕЋА Критика историјске школе (НАСТАВАК) II Правна свест Најспорније је схватање ове школе у томе што она види извор права у народном духу, карактеру, правној свести народа, и у теорији коју отуда изводи, у односу на природу и значајност обичаја и закона. Један савремени писац Бергбом направио је у ово последње време, најтачнији извод примедаба које су биле учињене укупности ове доктрине. Каква је то и шта је то правна свест народа из које проистиче свако право? Савињи и Пухта нису је онределили. Она се може посматрати и узети у два различита смисла; у првом значењу као специФично суђење о стању ма каквог Факта, оцена о његовој моралности или неморалности, његовој умесности или неумесности, и у смислу најопштијем и најпространијем о свести кад се стави насупрот несвесности. Први смисао је највише уобичајен; то је етичка идеја свести, морална свест. Много се расправљало о овоме предмету после Савињија и Пухте, а нарочито у нашим данима. Покушало се да се представи да општа свест или општа воља, што се често изједначује као једно, имају своје соп-