Branič

Л И С Т А К

655

муж, који зубима врши ту „операцију". По том јој оееку косе, обоје јој тело, па је поеаде на коња, кога води кроз варош какав старац објављујући свима и свакоме њено неверство... У средњој Африци браколомство се казни строжије него ма која друга крађа. И то је увек муж који казну досуђује и врши,.. У неких је паемена обичај, да бракодомници и њеном љубазнику одсеку руке до лаката, па их изведу изван вароши и оставе без икакве помоћи... Тамо, опет, где је многоженство у обичају, ако је браколомница „главна жена", она је заједно са својим љубазником осуђена на смрт, и онда их или спале, или удаве, или им осеку главе... Али увек, готово код свију племена, муж има права да прими откуп за живот своје жене и њеног љубазника, иосле чега нема шта да јој пребацује, сматрајући да је добила његов накнадни пристанак на односе с другим човеком... У свима тим случајевима на свирепост казне утиче проета ћуд сопственикова а никако љубомора или увређена част. Жена је била робиња: муж јој није само узимао својину, гонио да за њега ради, него јој је опљачкао и слободу њеног тела. Браколомство је било допуштено ако је с пристанком мужевљевим, али је страховито било кажњено ако жена није имала мужевљево овлашћење* на односе с другим човеком... Кад су доцније обичаји постали човечнији, кад су се породични осећаји развили, браколомство као злочин губи свој карактер крађе и постаје увреда мужевљеве части. Али казна тога злочпна не губи ништа од своје суровости: и доцније је браколомница кажњавана исто онако страшном смрћу... Код Бедуинаца је браколометво је на врло рђавом глаеу и сматра се као злочин који не сме и не треба да остане некажњен, а кад ее то деси он не еамо да обешчашћава мужа него и женину породицу. Муж може да убије евоју жену само ако има и најмање подозрења у њену честитост. Чак и отац и браћа њена имају исто право. А иначе свакоме је допуштено да убије туђу жену и њенога љубазника ако их затекне на самоме делу... Код Араба, и поред иначе врло благих наређења у Корану, отац и браћа имају права да убију своју кћер односно ееетру, ако би ова варала мужа, који је лишен тога права. У Турској, чак и у наше дане, преварен муж неће бити кажњен ако убије своју неверну жену... У Кини закон даје права увређеном мужу да убије