Branič

Б Р А Н И Ч

Год. XXIII Београд, фебруар 1935.

Број 2

Др. Данило Ј. Данић, судија Београдског апелационог суда ПРАВНИ ПОЛОЖАЈ ВАНБРАЧНБ ДЕЦЕ*) Госпође и господо, „Кога тражиш по разбоју млада, ,да ли брата или братучеда, „ил" по греху стара родитеља* Срп. народна песма. То су речи којима је народни бард као тјумач народне психе и осећања!, изразио своје мишљење о ономе може бити што је најеветије, о родитељу, о ономе преко кога ми, не само природним путем већ и законитим долазимо на свет. И сада се може замислити, какво је тек народно схватање о онима, о оно.ј деци која истина природним путем, јер природа се не да сабити ни у какве форме и параграфе, али незаконитим путем на) свет долазе. Та лица, која се обично зову ванбрачна деца, а наш замоник вазива их често |пут|а још једним доста погрдним именом које се никада у пристојном друштву не помиње, уживају на не-срећу њихову један нарочити правни положај који се јако разликује од онога који уживају законита т. зв. брачна деца. Пре свега да видимо> која се деца по нашем закону сматрају ваибрачном. Ванбрачно дет|е је оно које је мати невенчана зачела и родила (§ 128.). Као што се види, ванбрачно дете се одређује по матери а не по 1 оцу. То се још боље види кад ее прочита цео параграф 128. гр. зак. који у својим даљим одредбама каже: „За такво држи се и оно, које је истина рођено од матере венчане у браку али пре 180 дана од венчања или 300 дана поеле смрти мужевљеве. У овом другом случају ова деца сматраће се брачном само ако су од оца призната или ако их се отац за три месеца не би одрекао." Откуда то да се ванбрачност деце одређује по матери? То1 несумњиво долази отуда што се деци мати увек зна, док ко им је отац то често пута може бити неизвесно и врло сумњиво. Као пасивна страна у физиолошкој заједници човека и жене, жена је већ по природи предодређена да после свршеног акта покаже и видне трагове о њему, а то су зачеће и евентуално порођај, док такав случај код човека, као код активне стране, не поетоји. Према томе, као! што се види, материнство детиње је увек познато, а очинетво по правилу мора се у сумњи доказивати. Чак

* Јавно предавање одржано на Коларчевом народном Универзитету 17 децембра 1934 г.