Branič

8

,Б Р А Н И Ч"

о обавези вођења пословних књига код адвоката и утврдили, да се пропис чл. 53а Закона иа адвокате уопште не односи, те стојимо на становишту, да се код свију адвоката при обрачуну основног пореза има применити стопа од 10%, јер би стопа од 12% била не само тешка и несиошљива већ и неоправдана и неправична. По одредбама ранијег закона стопа за допунски порез, као и за све остале пореске обвезнике, кретала се од 2 до 12% од установљене пореске основице. По новим изменама и допунама закона задржане су старе стопе само за пореске основице до 40.000.— дин. (2, 2.50, 3 и 4%), док су за све веће основице повећане и то за основице до 70.000.— са 1% (5 и 6%); за основице од 70.000.— до 150.000.— динара са 2% (8 и 10%), а за основице преко 150.000 установљене су нове пореске стопе (14, 16, 18 и 20%) тако да се досадашња максимална стопа од 12% повећала на 20% од установљене пореске основице. Ако се узме у обзир да је стопа основног пореза повећана за 2, односно за обвезнике из чл. 53а са 4% а допунски порез са 1 и 2%, онда су стопе за основни и допунски порез за основице до 150.000 повећане укупно са 3 до 6% према оним досадашњим, док је за основице преко 150.000 дин. ово повећање још знатно веће. На овај начин минимално и максимално задужење адвоката основним и допунским порезом креће се данас од 12 до 20 односно 26%, док се до данас ово минимално и максимално задужење за све адвокате кретало између 10 и 20% од пореске основице. Завођење минималног пореза код обвезника — предузећа, радњи и занимања преставља новину у систему пореза течевине. У § 13 Уредбе каже се: „Основни и допунски порез течевине не сме бити мањи од минималног пореза", а овај износи 2 до 10%о (промил) тј. 2 дин. од 1.000.— дин. основе минималног пореза, коју претставља годишњи износ робног бруто промета односно годишњи износ примљене бруто накнаде за учињене услуге. С обзиром пак на то, да се минимални порез разрезује онда, кад нема пореске основице или је пореска основица тако мала да је минималан порез већи од основног и допунског пореза по основици, међутим минимални порез за промет од 5.000.000.— дин. износи 10.000.— дин., док основни и допунски порез на чист приход од 10.000.—• износи 1.200.—- дин., а овај одговара мииималном порезу на промет од 600.000.— дин., то установа минималног пореза за адвокате уопште не долази у обзир. 3) Са изменама и допунама Закона о непосредним порезима треба довести у везу и Уредбу о изменама и допунама одредаба § 19 фин. Закона за 1939/40 год. о специјалном доприносу за фонд народне одбране, које измене такође знатно повећавају пореско оптерећење адвоката. Као основица за разрез овог доприноса служи укупно задужење претходне пореске године правних и физичких лица, које се сумарно књижи у главној пореској књизи једне општине (кварта), али без пореза на пословни промет, пореза на луксуз и војнице.