Branič

84

„Б Р А Н И Ч"

судија, упућује на другу дужност која не одговара њиховој судијској функцији и којој би пракси требао да стане на пут Касациони суд ускраћивањем одобрења за т-акво упућивање. Али, осем тога, већа је незгода што је већина помоћног особља без довољне стручне спреме. Све струке имају помоћно особље које поред опште школске има и посебну стручну спрему (напр.: Поштанска школа, Жељезничка школа, Средња техничка, Трговачка академија, Школа за нудиље, Полицијска школа, некдашња Порезничка школа итд.),. док судски кадар помоћног особља обично попуњавају нестручна лица. Често ова лица без довољног одабирања долазе на чиновничка звања, прескачући своје способније и за послове праксом увежбаније другове, од чега поготову трпи служба. Ипак садашњи број особља у овом суду код рационалнијег распореда и под већом контролом могао би добро одржавати судску администрацију. А судска администрација је то, — а не пресуђење — што постаје несношљиво и што се мора брзо уредити. Иначе, постоји опасност да ће она доћи ускоро у такав стадијум да ће то бити више немогуће исправљати. А тада ће се због тих техничких недостатака изгубити вера престоничких грађана у правосуђе, јер неће моћи лако и брзо да остварују своја права. II Да би се објективно могли оценити разлози који се истичу за данашње стање у овом суду (мали број просторија 2 ), недовољан број особља и велики правни промет), прибављени су подаци од 13 срес. суд.: Београд, Загреб I, Сарајево, Сплит, Скопље, Нови Сад, Бања Лука, Ниш, Цетиње, Суботица, Осијек, Земун и Крагујевац 3 ). Подаци су прикупљени са стањем од 1 јануара до 30 новембра 1939 год. Код упоређивања са бројем становника служио је за обрачун попис становника од 1931 год., јер новијих службених података нема. Уколико се број становника од тада повећао у'престоници, то је сразмерно и у осталим местима с којима је упоређење вршено. Ти подаци сређени изгледају овако:

А. — Број особља

Реани број <

СРЕСКИ СУД

Становника Одаја

Судија са старешином

| Суд. пр. и 1 пристава

ез а 4 « «9 ео м н о о

Осталог особља

< и м 03 СЈ

1

Београд за град

238.775

60

29

49

19

107

204

2

Загреб 1-за град

185.581

28

25

23

19

64

131

3

Сарајево

143,910

43

15

13

13

68

109

4

Сплит

131.054

21

10

9

2

25

46

5

Скопље

128.052

24

10

11

2

15

38

6

Нови Сад

125.473

23

9

16

9

22

56

7

Бања Лука

98.002

15

6

2

5

20

33

8

Ниш

108.982

25

6

9

2

31

48

9

Цетиње

27.496

8

3

6

1

6

16

10

Суботица

100 058

21

7

3

21

31

11

Осијек

73.851

15

6

2

28

36

12

Земун

63.532

19

8

5

3

24

40

13

Крагујевац

60.639

15 '

7

8

1

22

38

2 ) Овај је разлог донекле основан, али он не оправдава стање. Јер, просторије се држе врло нехигијенски, нарочито ходници и споредне про-