Branič
84
„Б Р А Н И Ч"
судија, упућује на другу дужност која не одговара њиховој судијској функцији и којој би пракси требао да стане на пут Касациони суд ускраћивањем одобрења за т-акво упућивање. Али, осем тога, већа је незгода што је већина помоћног особља без довољне стручне спреме. Све струке имају помоћно особље које поред опште школске има и посебну стручну спрему (напр.: Поштанска школа, Жељезничка школа, Средња техничка, Трговачка академија, Школа за нудиље, Полицијска школа, некдашња Порезничка школа итд.),. док судски кадар помоћног особља обично попуњавају нестручна лица. Често ова лица без довољног одабирања долазе на чиновничка звања, прескачући своје способније и за послове праксом увежбаније другове, од чега поготову трпи служба. Ипак садашњи број особља у овом суду код рационалнијег распореда и под већом контролом могао би добро одржавати судску администрацију. А судска администрација је то, — а не пресуђење — што постаје несношљиво и што се мора брзо уредити. Иначе, постоји опасност да ће она доћи ускоро у такав стадијум да ће то бити више немогуће исправљати. А тада ће се због тих техничких недостатака изгубити вера престоничких грађана у правосуђе, јер неће моћи лако и брзо да остварују своја права. II Да би се објективно могли оценити разлози који се истичу за данашње стање у овом суду (мали број просторија 2 ), недовољан број особља и велики правни промет), прибављени су подаци од 13 срес. суд.: Београд, Загреб I, Сарајево, Сплит, Скопље, Нови Сад, Бања Лука, Ниш, Цетиње, Суботица, Осијек, Земун и Крагујевац 3 ). Подаци су прикупљени са стањем од 1 јануара до 30 новембра 1939 год. Код упоређивања са бројем становника служио је за обрачун попис становника од 1931 год., јер новијих службених података нема. Уколико се број становника од тада повећао у'престоници, то је сразмерно и у осталим местима с којима је упоређење вршено. Ти подаци сређени изгледају овако:
А. — Број особља
Реани број <
СРЕСКИ СУД
Становника Одаја
Судија са старешином
| Суд. пр. и 1 пристава
ез а 4 « «9 ео м н о о
Осталог особља
< и м 03 СЈ
1
Београд за град
238.775
60
29
49
19
107
204
2
Загреб 1-за град
185.581
28
25
23
19
64
131
3
Сарајево
143,910
43
15
13
13
68
109
4
Сплит
131.054
21
10
9
2
25
46
5
Скопље
128.052
24
10
11
2
15
38
6
Нови Сад
125.473
23
9
16
9
22
56
7
Бања Лука
98.002
15
6
2
5
20
33
8
Ниш
108.982
25
6
9
2
31
48
9
Цетиње
27.496
8
3
6
1
6
16
10
Суботица
100 058
21
7
3
21
31
11
Осијек
73.851
15
6
2
28
36
12
Земун
63.532
19
8
5
3
24
40
13
Крагујевац
60.639
15 '
7
8
1
22
38
2 ) Овај је разлог донекле основан, али он не оправдава стање. Јер, просторије се држе врло нехигијенски, нарочито ходници и споредне про-