Brastvo

163

Из Видина је В. в. отишао у Берковицу. И ако суу Берковици државни чиновници и чифлик сахибије вршили велике злоупотребе и насиља над хришћанима, В. в. није у овој области ништа ни испитивао. У провидном циљу, свргао је само берковичкога кајмакама. Од свих места у Видинском Пашалику, у Берковици се налазило настаријих турских породица, оџаковића, феудалних господара и спахија. Позната је била стара берковичка пашаларска кућа,е најразгранатија породица у Румелији по сродничким везама.

Ни спахијско питање није В. в. додирнуо у Берко-

вици. — »Бунтовници« берковчани требало је да и даље · осећају над својом главом Дамаклов мач, и то су били паше — спахије и заими — берковички.

По једнима,т В. в. је из Берковице отишао у Ломпаланку, 68 па одатле у Софију и Пирот, а по другима отишао :је право у Нирот. Ма одакле било, В. в. је у Пирот дошао 8. Јулг оне године.79

У Пироту је В. в. дочекан с великом ћПарадом. За његов дочек у Пироту отишли су у сусрет из Софије и највиши команданти онда великог софијског гарнизона. Између осталих, дочекале су В. в. у Пироту и све три школе. — Први у реду били су турски, па српски па еврејски Ђаци са учитељима. По свом уређењу и броју ученика, " српска школа била је, у ово доба, прва у Пироту. Са срп-

ском школом дочекали су В. вв. и чувари Дечанскога и Хи-.

лендарскога метоха у Пироту.

од сваке штете и неправде, сходно закону. А ако би се десили обратни случајеви замислите до кога би степена било противно жељи султановој. Нрема томе, да би се напустило оно што је неправедно и да би све било извршено по закону, влада ће се трудити да се стара о свему и да се јавно и тајно обавештава о стању становника, "да би сви били задовољни својом судбином и да нико не трпи насиље ма с које стране оно долазило. Митесариф обавезан је да се о свему овоме обавештава: он мора становнике сматрати као децу и не сме допуштати да их муче чиновници рђаво расположени према онима који су увређени и имају разлога да се жале, да неки предмети нису решени по савременом законодавству које у будуће неће бити обустављено, на против ово законодавство мора апсолутно бити извршено. А онај који буде поступио противно њему, биће строго кажњен према закону (Агећ. афлот. егс. 225—9229.).

66 М. Ђ. Милићевић, Краљевина Србија с. 188 спомиње се берКовачки Мушир паша. — Д-р Јов. Хаџи Васиљевић, Јуж. Ст. Србија П 403.

67 Додатак Џевдедовој Историји егс... — Србске Новине од 16. јула 1860. године.

66 По меморандуму руске владе (Агсћ. аулот. е(с. с. 223), Велики везир је у Лом паланци брутално напао хришћанскога учитељ а.

69 Србске Новине од 12. јула 1860.

то Србске Новине од 16. јула 1860. 5. п Чувар Дечанскога метоха у оно доба био је дечански монах __ Сава, потоњи епископ жички. А чувар Хилендарског метоха био је монах Теофан хилендарац. (По нештампаним белешкама игумана

БРП По тија из Демир Хисара). м

СА |, . у И Су МИ и а зе 4 5 А Е Иве дет иа 11%

БИ А мр ја

т 1 А

ме