Bratstvo

'— 59 —

тпелене Бог неприкосновени својим бићем; у јаслима лежи. Онај, који је у почетку утврдио небеса својом речју...“ „Небо и земља спојише се данас Рођењем Христовим. Данас је сишао на земљу Бог, а на небо успео се човек... саздан по слици Божијој и услед свог преступа подложен трулежу, обнавља се човек премудрим Творцем“. „Ти си, као и ми, рођен у сиромаштву и обоготворио си земаљско Твојим сједињењем с њим“. Он је „тело (човечанску природу) обоготворио“, „сва жива бића си преобразио“. С тога „триумфују анђели, веселе се људи, кликћу сва створења, јер роди се Спаситељ и Господ у Витлејему“.

И сав земаљски живот Ваплоћеног јесте освећење ч0вечанства и света материјалног. Његовим крштењем, силаском Светога Духа освећене су воде; шта више — пала човечија природа очишћена је и обновљеља. „У струју воде јорданске обнавља он рама подложеног трулежу“. „Нека засија свака земаљска твар чистотом, јер се изводи из дубине свога пада, опрана таласима што А „Воде си осветио, Спаситељу твојим крштењем“. |

Најзад — Смрт на Крсту и Васкрсење! Потпуно, безмерно уништење Бога, а затим победа Вечног Живота, проблесак нове реалности, почетак новог избављеног човечанства, новог реда у свету, јер победа је извојевана, пролом је извршен, „Христос је васкрснуо из мртвих, смрт је сатро смрћу, а онима у гробовима даровао вечни живот“.

Овде је битна језгра, средиште, принцип живота, - који све прожама збир укупне вере и тежње, васцелог надања, васцеле чежње, васцелог схватања света у источној православној пркви. Еванђеље о Васкрслом! Међутим не само православној цркви, старом хришћанском свету, него“ целокупвом хришћанству уопште постало је оно темељем. Из догађаја Васкрсења Христова потекло је прво еванђеље. Без ове вере не би било ни „радосне вести“ Православна црква концентрисањем своје укупне наде у веру у Васкрсење Христово, наставља само душевно стање прахришћанства. Тонови и расположења, пробуђена разматрањем целог спасоносног плана Божијег, достижу овде свој врхунац. Кроз це-. лу ·- црквену годину проткана је као црвена нит ова радост на Васкрслим, над Његовим Величанством, које и. нас. преображава, над Његовом Победом, коју је извојевао.

Разним променама, све новим и новим о разлеже нам се ова радост из литургичних песама. Ова радосна _вест о Васкрсењу везана је нераскидно са вешћу о крсту и

мученичкој смрти Спаситеља: смрћу победио је он смрт! О овом основном расположењу сведоче убедљиво песме „октоиха“ (то је основни зборник песама у црквеној години). Само неколико примера :