Bratstvo

__ 78

„власт могла уверити, да утицај религије расте. Цркве су препуне верних „не само у Москви него и у провинцији. У многим местима служене су литије на отвореним улицама. У Москви је побожни народ приредио литију. У донској области приређене су велике литије какве се нису виделе ни пре револуције. Савез комуниста са негодовањем оптужује многе другове који су носили у литији иконе, У Поволожју затворена, су 42 свештеника. Долазак верних у храмове такав је да су све мере против цркве узалудне. Тамо, где се затварају цркве, народ одржава богослужења на гробљима. Митрополит Сергије обилази епархије и проповеда«.

АМЕРИКА, — 21 априла о. г, умро је митрополит Платон, угледни „Ђуски мисионар и организатор. Услед спорова руских заграничних архи„јереја и притиска живе цркве, која му је одузела чувену цркву св. Николе, изнурен дугом и тешком борбом, склопио је своје уморне очи, овај велики поборник св. Православља, Његова смрт изазвала је дубоко жалење у це„лом православном свету.

ЈАПАН. — Под насловом »Руси у Јапану« доноси »возрожденије« следеће: »Руска насеобина у Јапану већ има своју историјску прошлост. Руса је било прилично много у Јапану и прије ратова 1904, 1905 и 19141918 год. Руска трговачка подувећа имала су своја стална заступства. Редовна станица руских лађа крајем прошлог стољећа створила је од Нагасаки као неки »русифицирани« град. Веле да се трагови тога и сад налазе. С Русима је у вези неко благостање те јужне јапанске луке и то „јој се благостање није никад више повратило,

Још од почетка новог Јапана појавише се у њему руски вјерски просвјеститељи. Истакну се својом величином особа врло знаменитог руског пастира архиепископа Николаја који је ударио темељ јапанског православља. Архиепископ Николај појавио се на јапанским острвима још у «оно доба које је, може се казати, за њега било као средњи вијек, т. ј. одмах иза половине деветнаестог стољећа. Његов подвиг није био лак, унето чак опасан. Он је говорио да се је тих времена научио окретати при ходу, како му не би какав фанатик сјурио нож у леђа. Па ипак, не рачунајући фанатичке изузетке, Јапанци су се показали као врло трпе„љиви. Православна. јапанска црква могла је постати и, шта више, напре-довати, Али, разумије се, то не би било да јој није био поглавица тако знаменита и чак јуначна архипастирска личност..,

6 именом архиепископа. Николаја код Јапанаца се изједначила руска. црква. На суругадајском брежуљку у Токију подиже се величанствена саборна црква чији су се блистави крстови видјели чак с мора у заливу. Јапански прости људи тај храм зову »Никорај« (Јапанци мијешају слова ли р). Кад га је потрес скоро сасвим разрушио, сав је суругајски крај жалио, А кад зазвонише звона обновљене православне Саборне цркве, не само да се обрадоваше православни Јапанци, него п будисти и шин_ "тоисти, »Николај је проговорио« — весело су понављали између се, видећи у томе знак да је страховите невоље нестало.

Што је обновљен храм, заслуга је садашњег митрополита Сергија који је стигао у Јапан док је још био жив архиепископ Николај, Митропо= -лита, Сергија многи коре што је у »канонској« вези с Москвом. Он то тумачи тиме што јапанска митрополија има посебан положај у малој је мјери "она митрополија руске емиграције, већ много више митрополија мјесна и домаћа. Мјесни ни домаћи православци тако су научени да Москву сматрају матером своје цркве, да им је врло тешко објаснити какве су се “страшне ствари у том погледу догодиле с Москвом, јер би се тиме поколебала и њихова вјера. О тим разлозима треба рачунати, али ипак, разумије се, веза митрополита Сергија (ма била она само канонска) с Москвом буни умове руског дијела његове пастве, Може бити да ће га сам живот натјерати да најпослије, прогласи самоуправу цркве. Иначе његов положај може постати врло опасан, ако дође до сукоба Токија са Совјет-ском Москвом. Тада ће се тенко моћи позивати на примјер архиепископа Николаја, који је остао у својству јапанској пастви чак и за вријеме рускојапанског рата. Онда су била друга времена. Па и државни дух дарског Петрограда био је друкчији нето дух бољшевичке Москве.

Прије него што говоримо о руској православној пајохији у Токију, рећи ћемо неколико ријечи о православљу код Јапанаца, Број православ_—

пр