Car Dušan : istorijski roman iz XIV oga veka u tri knjige. Knj. 3, Car

Као што сте чули, царство ми хоће, да се порота саставља од поротника онога сталежа, коме припада оптужени, и да она ништа не пресуђује већ само да по најбољој савести и под заклетвом искаже да ли је оптужени крив или није. Остало ће бити посао царскога ми суда. Ви сте јуче чули само о једноме облику пороте за питања 0 земљи, за разбојништва, ва крађу ствари и стоке, за убијство намерно и случајно. Имаће још три облика пороте: У парницама око земље, оба суседа који све парниче имају да стављају подједнак број поротника. Па онда имамо у приморју наш стари „станак“ или састанак за пресуђивање пограничних спорова. Најзад имамо мешовиту пороту од Саса, Дубровчана и од странаца. i

Овде устаде сјерски митрополит Јаков па рече:

— Највећи! Ми из јужних области високог ти парства, који на нашу жалост тек од скора уживамо благодати твоје правде, тако да многи од нас још не разумемо добро српски језик, молили би, да нам Велики Логотет мало ближе објасни шта је то „станак“.

— На питање тако високо постављенога кнеза наше цркве — рече Душан — одговорићу ја сам, и то на грчкоме језику, да би ме моји грчки архонти боље разумели. Станак је међународни суд за пограничне спорове, који “у нашем приморју постоји још од прош“ лога века, и који је састављен из једнаког броја поротника ва обе стране. У врло важним питањима граничним долазили су на станак и моји претходници на престолу и кнез дубровачки и кнез хумеки. Свагда су били ту и пристави сваке парничне стране. Станак се држи на средокраћи, на неутралном земљишту, или на самој граници. Она страна која бев сметње од Бога или од владаоца не дође на станак у одређено време, губи пар“ ницу. При већим одстојањима има једна страна да чека на другу осам дана, рачунајући последњи дан до појаве звезде вечерљаче. (танак се држао у прошломе веку на Превлаци стонској, у Котору, Оногошту и Скадру: Између Хумљана и Дубровчана станак је код цркве

285