Čovek i inventivni život

60 Е Божидар П. М. Ћурчић

ПОГЛАВЉЕ ПЕТО

НАГЛИ РАСЦВАТ ЉУДСКОГ ДУХА. — ИНТЕЛИГЕНЦИЈА И ИСКУСТВО. — ЧОВЕК И МАЈМУН. — БИОЛОШКА ИНВЕНЦИЈА, ИЗВОРИШТЕ ЉУДСКЕ ИНТЕЛИГЕНЦИЈЕ. — ИНТЕЛИГЕНЦИЈА КАО КРУНА ОРГАНСКЕ ЕВОЛУЦИЈЕ. — инстинкти и ФИЗИОЛОШКИ МЕХАНИЗМИ. — ИНТЕЛИГЕНЦИЈА У СЛУЖБИ ИНСТИНКАТА.

Интелигенција се брзо развила у поређењу с незнатним телесним променама којима је човек био подложан у истом размаку времена почев од његових предака животиња. Временско раздобље које је било довољно за расцват људскога духа је веома кратко у поређењу с временом које је било неопходно за иоле значајне биолошке промене. Чим

се појави човек наилази се на трагове његове радиности, која претпоставља извесну интелигенцију веома супериорну над животињском интелигенцијом и која је сасвим друге врсте него што је животињска. Вештина паљења ватре је између осталих искључиво људска.

Да би се истакло оно што је специфично људско, не треба имати у виду вредност изума и предмета људске радиности, него инвентивни дух који се налази у њиховом пореклу. Чим је човек имао способност да изуме неку корисну ствар у одређеном циљу (а чини се да је он ту способност имао чим се појавио) карактеристично обележје људскога духа се показало. О степену људске интелигенције не може се судити према ономе што је човек произвео у прошлости својом радиношћу, јер постоји исто тако и стечено искуство с којим треба рачунати. Да је шелеански човек! био нагомилао искуство дуго као што је наше, можда би се његова интелигенција показала ближа нашој. Слабо испољавање инвентивног техничког духа у почетку историјске епохе, и чак у класичној антици, у односу на испољавање тог инвентивног духа у модер-

1 Човек из најстаријег палеолита. - Прим. прев.