Danas
}e | | |. |
| a tržištu automobila ruNu lada je oduvek ima-
la specifičan status. Bili su to robusni automobili, solidne konstrukcije i zadovoljavajuče mehanike. Motori se nisu odlikovali umerenom potrošnjom goriva ali su aulomobili bili uglavnom pouzdani i relativno jeftini za održavanje. Završna obrada nije bila baš na zavidnoj visini a u unutrašnjem opremanju eIgonomija je bila u priličnoj meri zapostavljena. Upravljanje vozilom nije bilo baš tako lako a pogon preko zadnjih točkova u sklopu sa relativno lakim zadnjim delom vozila zadavao Je ozbiljne probleme neiskusnim vozačima na klizavom kolovozu. Međutim, ı pored svih tih nedostataka lade su bile cenjene kao izdržljivi automobili ı pod najtežim eksploatacionim uslovima. Baš zbog toga lade su nalazile svoje mesto u radnim organizacijama, kod malih privrednika ı u seoskim domaćinstvima pošto su uvek mogle da povuku dosta tereta. Kod automobilista koji nisu imali nameru i/ili mogućnosti da često kupuju nove automobile i kojima je bio neophodan izdržljiv ı dugotrajan auto, lade su takođe stekle veliku popularnost. A najvažnija karakteris-
Četvrtak BI 8. jun 2000.
tika svih dosadašnjih lada bila je povoljna cena: odnos cene i kvaliteta oduvek je bio znatno iznad proseka u klasi.
Nakon višegodišnje ere koja se odlikovala zastarelim dizajnima, baziranim na fiatu 124 iz 1984. lansirana je samara koja je predstavljala veliko osveženje i unapređenje: uvedena je prednja vuča i smanjena potrošnja goriva. Verzije sa troje i petoro vrata i
motorima od 1,3 ili 1,5 lit postali su dobar izbor Za prosečnu porodicu krajem 1980-ih godina. Karoserija je bila aerodinamičnija i privlačnija a obaranjem naslona zadnjeg sedišta lako se dolazilo do malog dostavnog vozila.
Još veći napredak ostvaren je u 1955. lansiranjem nove lade u tri verzije: 110 (sedan), 111 (kombinovano vozilo) i 112 (sa zakošenim zadnjim, delom karoserije – „hečbek“). Bio je to veliki pomak u odnosu na samaru, baš kao što je i samara nadmašila svoje prethodnike. Zbog ekonomskih problema proizvodnja je započela sa dosta zakašnjenja a samim tim i izvoz, tako da su
se prve lade 110 pojavile na našem tržištu tek početkom ove godine.
Zaobljene linije karoserije
demonstriraju veliki napredak u osavremenjavanju lade 110. To je klasična lHimuzina sa četvoro vrala i proširenim
prtljažnikom. Zaobljeni i klinasti profil karoserije je dopadljiv a što je najvažnije OstvaTruje i visok stepen aerodinamičnosti: koeficijent otpora vazduhu iznosi samo 0,3.
U snove modele lade 110) ugrađuju se dve verzije motora sa elektronskim paljenjem i više-mlaznim elektronski kontrolisanim direktnim ubrizgavanjem benzina ı sa bregastim vratilom u cilindarskoj glavi. Oba motora su redni 4-cilindri i imaju radnu zapreminu od 1,5 lit. Prvi motor je sa osam ventila i uz umerenu potrošnju goriva oslobađa zadovoljavajuću snagu od 56 kW (76 KS) ı obrtni moment od 118 Nm. Drugi pogonski agregat je sa 16 ventila ı odaje 69 kW (93,5 KS) i obrtni moment od 130 Nm.
Kvačilo je suvo, jednolamelasto a menjač manuelni sa pet stepena prenosa. Kočni uređaj je dvokružni sa dijagonalnim rasporedom i sa serVO uredajem Kočniće na prednjim točkovima su diskosne (ventilisane) a na zadnjim dobošne. Upravljač je sa nazubljenom letvom ali bez servo-uređaja. Oslanjanje prednjih točkova Je nazavisno („mekferson“) sa spiralnim oprugama i stabilizatorom a zadnjih poluzavisno sa spiral-
; ajjednostavnije rečeno ovogodišnji SampiN ondf Jugoslavije u automobilizmu na kružnim sigzama, svakako najinteresantniji za gledaoce zbog svoje izuzefnosti, počeo je neuobičajeno na uobičajenom mesfu. Mesto događanja bilo je po tradiciji beogradska staza „Ušće“, oli sa zakošnjenjem od nedelju dana {iz ko zna kojih razloga) šlo |e nekolicinu vozača omelo da otpulu|U U Tursku gde se vozila jedna od frka koje se bodu|u za Sampionat Balkana u kome i naši takmitari imaju određene aspiracije.
Ovogodišnja sezona počela je nadmetanjima u šesti umesto u dosadoašnjihi pe klasa {nova je, klasa „super prodakšn“). Početak ovogodišnjeg Sampionafa obeležili su i povratak najmlađih i defile najstarijih. Naime, posle dugogodišnje pauze ponovo |e startovao | Sampionat Srbije u aufomobilizmu; obnovljena je „nacionalna klasa“ {nekadašnje „fiće“ u ovoj kategoriji zamenili su „jugići“) pojavili su se neki novi klinci, sa nekim novim-starim automobilima i novim sponzorima. Istovremeno, početak ovogodišnje sezone na „krugu“, predstartom, obeležili su „old-tajmeri“, članovi beogradskog AMSK „Veteran Voždovac sa svojim vremešnim ali bolje očuvanim aufomobilima od većine onih koje dangs srećemo na našim drumoVima. Najzad i kuriozitet: u Sampionatu Jugoslavije prvih šest plasiranih ftakmičara osvaja bodove, a lime i skromnu naknadu {koju obezbeduje organizalor frke). S obZirom na sve ćešću praksu da organizatori „zaborave“ na toj deo svoje obaveze, pre frke fakmićari su se dogovorili da se odreknu „honorara“ zaslužen0g Osvojenim bodovima u ime kvaliteta pehara koji pripadaju prvoj frojici najbolje plasiranih fukmičara u svakoj klasi. Otud i konslatacija: uz lovorove vence za pobednike i nikad lepši i grundiozniji pehari namenjeni slavodobitnicima.
Dakle, Sampionat je počeo na neki novi način. Da li je fo zahvaljujući agilnom ASK „Suzuki“ ili |O sponzorima koje je okupio oko sebe orga-
nizujući ovu frku, sasvim |e svejedno. Bitno je bilo da je minulog vikenda na Ušću sve: besprekorno funkcionisalo. MeduBim, odziv takmičara na prvoj frci nije bio kao što |e nagoveštavano. Očekivalo se da će u šest-klasa jugo-šampionata i obnovljenog prvenstva Srbije nastupiti oko sto vozača. Medufim, plan je „podbacio“ za 50 odslo: na startu se pojavilo samo devet fakmičara u obnovljenoj „ngcionalnoj klasi” i 49 u šest klasa Sampionata Jugoslavije. Kako nam je većina takmičara sa kojima smo imali priliku da se sretnemo kraj staze rekla: „para nikad dovoljno“; automobilizam postaje za mnoge preskup sport!
Pa ipak, oni koji su nastupili pofrudili su se da po izuzefnoj vrućini pruže koliko-loliko uzbuđenja za počefak sezone relativno malom broju gledalaca
pored staze i svima onima koji su gledali direktan TV prenos. Najuzbudljivije je, kao i obično, bilo u
prvoj, velikoj Klasi | {,jugo 55“, do 1150 m3) u ko {oj je od oko 40 takmičara na stazi „Ušće“ [2360 m} ·
zbog propusne moći, nakon „kvalifikacija“ na freningu, naslupilo 22 vozača. Pobedio je Mirko Simović iz beogradskog kluba „Ušće“, ali je moralni po-
bednik bio EOOD Tošić {„Šveps YU tim”, Beo-
grad) koji se nakon jednog kruga izokretao na stazi i našao čak na 16. poziciji. Međutim, već nakon polovine irke dospeo je do pelog mesta da bi Iri kruga pre kraja prestigao do tog frenufka na trećoj poziciji ubedljivog Zvezdana Jovanovića i osvojio „bronzano odlič|e”. lako je nakon službenog frenina iskusni as Miodrag Đelmaš novim aufomobilom jo 306”) u novoj Klasi {,super prodakšn“) zauzimao drugu starlnu poziciju [zbog problema sa svećicama) na samoj frci nije dozvolio nikakva iznenađenja i ubedljivo je trijumfoavao. Treba istaći da {e zahvaljujući ovoj klasi frka „Nagrada Beograda 2000.“ imala i međunarodni karakter jer |e nastupio i Aleksandar Dimuševski iz Makedonije koji je OTO osvojio Ireće mesfo. Nakon izuzetne borbe Milutin Vušurović sa „hondom“ iz novosadskog kluba „Borovica“ nije dozvolio Zeljku Banićeviću da ga iznenadi u Klasi III. Slično je učinio i Dragan Simić u Klasi V, dok |e, po svemu sudeći višestruki šampion Jugoslavije u aufomobilizmu Pavle Komnenović, vozio iz inata. Da li zbog nesporazuma.sa upravom svog beogradskog kluba „Optima Mogriča” ili nečeg drugog, tek bio je sa svojom „alfom” toliko ubedljiv da prošlogodišnji prvak, njegov klupski drug, Banjalučanin Tanasije Kuvalja sa svo|im BMW-om nije mogao ni da mu se približi. Sve U svemu bile su to dobre trke koje su najavile burnu sezonu na kružnim stazama. Međutim, možda bi Odbor za sport AMSJ ili AMSS, još veću
požnju frebalo da posveti „nekim novim klincima“
koji, kako to vozači kažu, „zanat tek treba da ispeku sa svojim „jugićima“ u ponovo zaživeloj „nacionalnoj klasi“. · M.P.
|Z |}
|rri Š o jer} = o = o [ra
pranje vetrobrana, da li
nim oprugama i podužnim vođicama.
Instrumentna tabla je pregledna i prikladno zasenčena. Po svom konceptu nije baš najsavremenija ali pruža sve potrebne informacije. Tu su brzinomer, obrtomer, pokazivači nivoa goriva i temperature rashladnog sredstva kao i odgovarajuće signalne lampice. Stub upravljača je podesiv po visini a centralna konzola blago nagnuta prema vozaču.
Na konzoli se nalazi kontrolni ekran koji pri svakom startovanju motora obaveštava VOzača o tome da li ima dovoljno tečnosti za hlađenje motora, za
je pregorela neka sijalica, da li je pritisak ulja za podmazivanje u propisanim granicama, da li ima dovoljno kočne tečnosti i da li su sva vrata dobro zatvorena. Sve ove informacije propraćene su i ZVUČnim signalom ukoliko nešto Tije U Ledu
Kao dodatna oprema u ladu 110 ugrađuje se ı putni kompjuter sa većim brojem funkcija:
„Vreme“ (tekuće vreme, budilnik i ukupno vreme trajanja putovanja), „Gorivo“ (trenutna, prosečna i ukupna
UREĐUJE
AUTO PRESS SERVIS
= mr u! =
MARKET
Beograd, Strahinića Bana 31/1 Tel/fax: 621-602, fax: 139-628 E-mail: carpressOEUnet.yu
tor.
potrošnja goriva) i „Put“ (prosečna brzina vožnje, broj km koji je moguće prevaliti sa raspoloživim gorivom 1 spoljna temperatura).
Nova lada 110 serijski je opremljena uređajem za centralno zaključavanje brava i elektrifikovanim prozorima.
U dodatnu opremu spadaju neblokirajući kočni uređaj (ABS), klimatizacioni uređaj, zaštitni vazdušni mehovi na prednjim sedištima i elektrifikovani retrovizori.
U pozitivne odlike lade 110 spadaju zadovoljavajuće performanse, osavremenjeni dizajn, prostran prtljažnik ı puno specijalnog prostora za sitnije predmete. Sto se tiče negativnih odlika mogu se navesti pneumatici, plastmaterijali lošeg kvaliteta u unutrašnjosti automobila i ne baš kvalitetna završna obrada.
_:Da limene ergele ne moraju uvek da budu vezane za aufomobilishičku irkačku stazu mogli su da vide posetioci beogradskog hipodroma kada su prošle:nedelje, 4. juna, najatraktivniji modeli iz programa puiničkih vozila Mercedes-Benz ne manje dostojanstveno od punokrvnih konja iz poznatih jugoslovenskih štala prošli stazom ovog trkališta. : :
_- Dolaskom A, CiiS-klase kao i terenca ML 320; trkalištu kod Careve ćuprije, fradiciji kasa i qalopa, otvorena je nova dimenzija koja:ga pored oslalog, približava poznatim evropskim hipodromima kao što je pariski Vincenes ili stokholmski Solvala. No trijumf |e i ovog, osmog takmičarskog dana, pripao po jednoj konjskoj snazi, iskonske lepote, u svakoj od osam trka koliko je održano.