Delo

д !•: л о лн.ма. виђа се у старпх људи пупггена брада, иначе свн се од реда брнју. . Г>удп с\’ здрави, протегљасти, снажне грађе, и већином смеђи. /Кене су крушасте п лепа лица, а чељад једра п румена. II у вароши н на селу, у већини кућа вн1)а се по неколпко деце, што је доказ полне очуваности })одитеља и плодиости српске расе на овом крају. У односима супружника, влада озбиљно понашање п узајамно поштовање. /Кена је везана искључиво за кућу, п главна јој је брнга гајење подмлатка. 1Бена безгранична одаиост мужу као домаћину и глави породице, последица је смерности п поштовања, у којим се врлинама будућа невеста упуђује још као девојка; а никако није знак ропске потчпњености. Породични морал кређе се овде још непрестано у границама старпх обичаја. У женидби н удадби пресудна је реч родитеља. Снахе стоје под старепшнством свекрве. Пред странцем жена је смерна и стидна. Једног дана посетим нагаег оболелог домаћина. По узајамном позд}>аву, његова се супруга сћућурила у куту одаје са рукама нспод прспју, п у таквом сгаЈву остаде за све време посете, без учешћа у пашем разговору. Моју понуду да седне па одар до мужа, одбила је нзговором „у нас си је овакој адетЈ* Уживао са\1 другом прплпком, проматрајући је у кругу женске чељади, при изласку пз цркве. Озбиљношћу римске матроне, игала је опа лагано напред; за њом су исто тако смерно наступале њене две кћерн девојке, снаха и троје унучадп. Врањанци су добрп богомољци. Имућнији полазе Свети Гроб, п враћају се као „хације.14 У многој кућн виђа се по зпду велика нкона, иа којој је представљен пакао са илустрацијама о поједином грешнпку (митнику-судијп, кривомерцу, прељубнику и т. д.). Породице живе у задругама. Номенуо сам на другом мгсту чувену задругу б}>аће Мишковаца пз /Кбевца преко Мораве. п још неке.1) .V 1878. год. око св. Саве, два дапа п])овео сам у селу (тублу пред Дервеиом, у кућп Стапка ’) Моја кп.ига „Псторнјски рааиитак српскс аадругс.4*