Delo

БОСНА II ЕРЦЕГОВННА •231 поричу сувпше много, и више, но што би од њих могао тражити п онај, коме то порнцање нагони воду на воденицу, нехотнце доказују како добро осећају да постојн та разлика, но да пм ннје подесна за постизавање ненаучнпх циљева, те се од ње испомажу тпм, што је кратко и оштро порпчу, не признају. Негацпја, порицање, непризнавање заиста је врло подесно оружје духа, али се тнм не објашњава п не решава никакво питање. Они којп поричу, полазе од сумарног тврђења, да само западњачка култура заслужује своје име, и да је Словенство од почетка било само поље, а задатак је занадњачке културе био да добнје то поље. Ова школа тврди да су Словени били некултурни варвари док нису дошлн у додир с културом Запада; западнн Словени, и то ми Чеси, дошли су први у додир с том културом, те с тога п јесу најкултурнијп, н њнхов је позив, да своје језичко н народно сродство са источним и јужним Словенима употребљавају за рашнривање граница западњачке културе п умножавање броја онпх који је исповедају. Присталице ове школе не знају граница у својој занешепостп, и готовн су да прпме за истину, да се старн Словени ннсу у култури пи мало разликовали од Кафра, Матабела п Папуана, и да су Словени као ова дивља племена били градиво, из којега је западњачка култура могла тек дугим радом израдити нешто што културно вреди. Јесте, таква је вазда била западњачка култура: онајеувек само себе знала и признавала, а све остале презирала, омаловажавала, порнцала. Али само малоумни Словенп веровали су томе, и заиста сматрали себе за такав културни смет, како су им то у главу усадили њихови западњачки цивилизатори. Културе словенске било је; она је била другојача него ли западњачка, и одликовала се не само разликом језика и вере, већ и разликом у друштвеној управи и оделитим, елементарннм, може се рећи стваралачким друштвеним смислом. Сви Словени одликују се од осталих народа живим друштвеннм смислом. Сав културни утицај Запада на Словепе може се евести на угушпвање овога смисла, којп још није сасвнм угушен ни у онпх Словена, који су изложенн непрекидном, жестоком и насртљивом уплпву Запада. Што су Словени удаљенијн од тога уплива, што су даље од пута његовог непосредног деловања, тим је здравији њихов друштвени смисао.