Delo

260 Д Е Л 0 не бнва без велнкпх иогрешака првнх људп у држави“. Таквоуређење државно је римско и о историјп римскога уређења говорн се у другој књизи. 5Г трећој књизи, о чијој садржини знамо пз друге књиге Аугустинова дела о држави божјој, говори се о том да је нравда основа државн. 0 том говоре Фпл, Лелије п Сципион и то Фпл говорн, како се не може државом управљати без неправде, додајући да је он само тумач оних, којп тако мпсле, алп да он тако не мисли. Од тога брани правду Лелије. С њим се слаже н Сцппион и доказује да без правде не може постојати држава. У четвртој књизи говори се о моралном васпптању грађана, а у петој о спремању п васпптању државника. 0 садржинн шесте књиге, од крје се очувао Сцицнонов сан као завршетак целога дела, не зна се ништа. Изворн за 1. и 3. књигу био му је стоик Панетпје, а за 2. Полибије. Временом се то Цицероново дело о држави изгуби. Тек 1820. год. нађе Анџело Маи у Риму у ватиканској библиотеци у палимсесту скоро трећину целога тога дела, али ту није био Сцп пионов сан. Макробије Теодосије, римски граматичар (при крају 4. н у почетку 5. века после Христа), тумачио је Сципнонов сан од Цицерона опшнрно (две књиге) и у том се тумачењу очувао и Сципионов сан, јер је Макробије, и ако не даје цео текст, наводио често дуге ставове Цицеронова текста. 0 Сципионову сну има и једно незнатштје мало дело од Фавоннја Еулогија, једног Аугустинова ученпка. Оснм тога нревео је Сципнонов сан на грчки језик Максим Плануд, теолог и граматпчар из нрве половине 14. века после Христа. После увода о односу између Платонове н Цицеронове државе н о значају спова почиње Макробије тумачење Сципионова сна Цицерон је, као што сведочн Макробије, пре Сцпнионова сна расправљао о паградама врлина и о бесмртности душе, а затим прешао на говор о земаљскпм и небесним наградама, које очекују људе, заслужне за отаџбину, на овом н оном свету. Алн како су земаљске награде пролазне, а небесне вечне, то и Цицерон, иосле говора о земаљским наградама, нрелази поступно на то да докаже да родољубе и људе, заслужне за државу, после смрти им очекују вечне небесне награде и тако долазп па завршетак целога дела о државн, на Сциниопов сан, у ком Сцнпион прича, шта је он као ратни трибун у Африци 149. год. нре Христа у сну дознао одсвогадеде Сцппиона Африканскога старијег п од оца Луција Емилпја Паула.