Delo
406 Д Е Л 0 па ни мешање^на палети није исто. Интересантна би била студија саме палете код сликара; ни у хиљаду палета нема две које би биле једнаке, сваки по своме темпераменту, меша боје или сваки тон узима за себе; техника је израз осећања са много или мало темнерамента, њоме уметник господари по својој ћуди и вољи; чим је она узајмљена, биће и у раду усиљености и одсуствовања индивидуалности самога уметнпка. В1рШ10п „Мали свијет“ је доиста добра ствар, с много лепих и добро прорачунатих тонова. Али промена технике је овде учинила своје. Овде нема Видовића са срцем; нема његовог интелекта, овде је све, као што рекосмо, добро прорачунато и стављено тамо, где је чему место. Сами мотиви, сеоска улица и капела с гробљем лепи су предмети за обраду, песникуметник се и овде трудио да унесе своју душу, али није успео. Последњи сунчани зраци оеветљују пусту улицу и гробове, два света, тако блиски један другоме а тако различни међу собом. Два становиштва човекова за живот и смрт различнп по просторности а слична по циљу. Видовић је овде дао што многима није за руком пошло: хармонију и перспективу. Кризман Томислав изненадио нас је како множином својих радова тако и њиховом ваљаношћу. Онај уметник на I југо-словенској изложби талентирани а несимпатични слнкар камења са Лапада и Срђа задквио нас је овог пута, представио се симпатичнијим, са много талента и претензија, показао нам се у потпунпјој слици сликара уметника. Међу његовим многобројним сликама има слабијих ствари, управо незнатнпјнх студија из природе, али има неколико одличних уметничких слика са пуно тенденције. Најлепша на целој изложби и у његовој колекцији је слнка „Мртво лишће“. Танко-струка фигура младе очајне женске прилнке корача кроз лишће жутог опалог платана; мртвачки умор огледа се на цртама њеног сувоњавог лица; глава јој је забачена назад, трепавице склопљене, витице имају мртво-свенуте тонове као и заостало лишће на дрвету, које она придржава десном руком, да јој у ходу не смета, подржава га покретом руке пуним елеганције. Лишће измешано с внтицама жуте косе, пада уморено по челу и врату. Дуга црна хаљина покрива елегантне линнје прсију п ногу и обавија ову меку фнгуру доста меко и нежно. Лепше се а ни осећајнпје ннје могла замислити ни из-