Delo

X Р 0 Н II К А 129 ражљућени Нуран, пандан човеку идијоту. Франгешеве планете „Четпри годишља времена“ и „Псус пријатељ деце“ јединствени су уметвички радовп у југо-словенској скулптури, и ако носе на себп печат конвенционалпостп, утицај Париза. Оригиналнији међу својим колегама вајарима, талентиран уметник, мистнчар, философ Пван Мештровић пстакао се је овом прилнком више но на југо-словенској изложби. Он је драги камен коме драгуљар још нпје, последњим чпшћењем, дао сву сјајност; то је брилијант, који оригпналношћу својих идеја, сво.јим стваралачкпм духом н надахнућем ствара од обичне мртве иловаче живот, који гипсаним очима да.је духа п израза свога осећања. Техника којом он влада је манирирана, пмпреспонистичка; то је технпка Родена, Трубецког. Али техника је споредна ствар онде, где је дух и дубина мисли главно; где идеји ваља дати своју интелектуалност; где се уметник у иловачп индивпдуално оваплођава. У рељефу „РипсШш т1егго§’аНуит“ израз огорчења; велика снажна, кошчата рука човечанства грчевито је ноктпма запарала стену. Оштре линије скелетних прстију, губе се у стени, правећи оштре површине форама. Моделирање је правплно и осећајно. „Медицинарка" п „Моје пуце“ два су потртета, у којима, поред прецизпостп и апсолутне тачности, преовлађује декоративност. Уметник је хтео тим својим радовима да представи душевно стање двеју жена, девојке научарке и једног младог, заљубљеног девојчета. Једна је од тих на извору науке изгубила своје идеале, п друга, пуна идеала и заљубљена, на извору је своје среће. Научарка је утонула у мисли о прошлости и будућности. Оба портрета чине на нас силан утисак. Под оном гогареснонпстички декоративно моделираном материјом осећа се куцање двају срдаца. Лнце у медецинарке има пријатних оштрих линија које му дају озбиљан израз. Као таласи бујна расута коса скрива готово застпђени израз лица младог интересантног девојчета. С много темперамента и душевне емоције моделирао је Мештровић ова два портрета. Његова брижна и нежна мајка с детенцетом на прсима одиста је леп споменик мајчиној љубави. Грчевито а опет лако држи га она голишава у своме наручју, бојећп се чисто да га не удави. Група је пуна лепих, осећајних и пскрених линија и меких облика. Веома лепо и меко моделирана је коса на рељефу „Ц,урица“. У руци која подупире главу те младе осетљиве душе струји свежа румена крв, жилице н вене које су фпно моделиране одају живот. НајДело, књ. 36. 9