Delo

226 Д Е Л 0 Рим и Пталија спушта се за време царства до најнижег ступња моралнога опадања; дрска бестидност двора и впших сталежа, разривеност породице, све чешће неженство, јавна проституција, маса противприродних страсти, које упропашћиваху и тело и душу, а које се могаху делимично искључиво на старим језицпма означити, пријатност, са којом се озбиљни и лакомислени писци овога доба по овом блату кретаху, карактеришу тамне стране овепериоде, члје је оинсивање врло неблагодаран посао.“ II за доцније римске државнике јасна је била бескорисност Августових закона. Још кад се томе дода, да је се с увођењем хришћанске религије за државну веру у римском царству друкчије гледало на неженство, ко.је је по хришћанском учењу било богоугодно дело, онда је сасвпм разумљиво, што је цар Константин, заштитник Хришћанства, укинуо 320 године одредбе Августовог закона, које се односе на штећење нежењених и бешчедннх (caelibes et orbi). Римској, морално пропалој и телесно дегенерисаној, нацији није бпло лека. Огромна царевина, која је вековима пркосила свима спољним н унутарњим непријатељнма, морала је са таким становништвом пропасти прн првом јачем судару са варварскнм али морално и телеспо здравим гермапским илеменима, која јатомпце навалпше на римску трулу државу... Али и сада после скоро две хиљаде година од усвајања Августова закона можемо из судбине његове извући један користан наук: да су закони сами за себе слабо средство за морални нрепорођај једнога народа и да за то треба тражити друге лекове: подизање истинитога верскога осећаја, учвршћивање правде, гајење националног и људског поноса', љубави према отаџбини, породицп и своме ближњем, народно просвећивање, поправка материјалног положаја сиротних класа, и то не само путем закона који често остају мртво слово па хартији, већ примером и преданнм делањем у маси народној. II још нешто можемо научпти из судбине 1ех Julia et Papia Рорреа. Ко осећа одвратност према породичном животу, ко не марп да има порода, не може се средствпма овога закона и њима сличним приволети на брак, нити му се може усадити љубав према деци. Али се могу жењени људи и родитељи с многобројном децом у циљу олакшања њиховог, према нежењеним и бешчедним грађанима тежег живота, на другн начин фаворпзирати: смањењем порезе, ослобођавањем — бар у из-