Delo

КРИТИКА И БИБЛИОГРАФИЈА Размишљања, књига друга, написао Стеван Ј. Радосавл>евић-Бдин. Ова књига садржи скуп нелогички набацаних, разноврсних неопредељених појмова и очигледних противречности. Г. писад, сасвим површно и често без икаквог разумевања, оперише са метаФизичким и научним изразима, правећи пуно логичких скокова и не доказујући ништа. Књига износи 293 стр.; изложићемо само неколико места са првих десет страна. Књига се почиње са детерминизмом, т. ј. да све има свог узрока, и г. писац још у самом почетку чини противречност. Сам детерминизам, конзеквентно спроведен, искључује сваки циљ и то су елементарне ствари за сваког теоретичара сазнања; међу тим у овој се књизи принцип узрочности постулира као аксиом и у исто време поставља себи за задатак, са уочљивом претензијом, да утврди циљ и план по коме треба да се развија „друттво“, чији досадањи историски процес г. писац назива хаотичним и бесциљним! Тиме се iniplicite постулира и слобода воље, коју детерминизам одлучно одбацуЈе. Г. писац изрично у принцину даје за право и индетермпнизму, велећи ,са свим се зато може рећи да васионом влада дух....“, а таки компромис је овде апсолутно немогућ. У првим редовима г. писац као да је хтео почети са онтолошким проблемом па, без икакве логичке везе, правећи необичан логички скок, прелази на етички, субеумирајући иод општи став да од човека није ништа зависило, став: ,није његова заслуга ако је добар, није његова кривица ако је лош, као што се ни „од ваздуха сабља не сакова“. На првој страни да би објаенио „човечанство“ хоће да пође од његовог ,атома“ човека (,какво је зрно, онакво је брашно, а какво брашно, онаква и погача“)