Delo

ПОСЛЕ СВРШЕННХ ТРГОВИНСКИХ УГОВОРА 311 доземном Мору, које he бити више наше, од средстава, којпм смо се досада служилп на основу даваних премија за нзвоз и других олакшица за услуге учпњене превозу наших продуката. Помншљало се на образовање талијанско-срнског бродарског акционарског друштва, које би ностало по законима о таквим друштвима, који вреде за Италију. Ово би друштво имало за своју пловну територију Средоземно Море од Саоне и Марсеља до Сујеца. Додиривало би Солун и пзлазну тачку јадранске железпице. Овако друштво трансбордманом наше робе па лађе јаких евроиских друштава, која одржавају везе са важним центрнма северннх и западних мора евронских, куда се носе наши продукти, савладало бн сав извоз и увоз српски, који се може морем транспортовати. Ако Србија, по развитку данашње железничке мреже буде у могућностп створити два велика депоа угља на обалама Егејског и Средоземног Мора, и уз то поред уписа акција за постанак поменуте трговачке флоте, буде за један кратак низ година гарантовала пеку помоћ, уверени смо да би Србија од таквог друштва имала веће користи но штојеимала од досадашњих веза својих са страним бродарством. Овим би се створио моћан ослонац нашој независности на пољу нромета наших продуката у међународном трговању. По предрачунима за ностанак таквог друштва, о чему се налазе трагови у министарству привреде, Србија би од постанка таквог друштва за десет година имала трговачку флоту од десет бродова. Ако кад буде згодан моменат, а нотребе је увек за то, а мислимо да ће моменат најзгоднији бити кад се буде изашло на Јадранско Море, поменута се мисао мора остваритн а са остварењем те замисли Србија ће доћи у ред оних земаља, које се морем граниче. Засада се сва пажња има да сасредп на наше речно бродарство: па повећање његовог пловног парка, јачање његове радионице, па упућивање истог бродарства да наш саобраћај има у својим рукама и да не лута за нревозом стране робе, како је то раније био случај вршећи нревоз робе маџарске између Пеште и Беча, а остављајући иаше трговце на милост и немилост јачих друштава на нашим рекама Дунаву н Сави. Наше бродарско друштво мора имати тешње везе са нашом п страним железницама и израдити тарифу за робу с погледом на већи промет а не на већу добит акционара. Друштво је субвенционисано од државе и ако је помоћ мала њу треба иовећати у интересу интензивпнјег саобраћаја.