Delo
38 Д Е Л 0 нама етила, од храмова вавилонских, асирских п мисирских^ преко Партенона, Пропилеа, Пантеона и Аја-Софије, до готскнх домова и данашњпх великих творевина техничких, може да прати мењање не само естетичких ocehaja човечанства, већ и његове моћи: интелектуалне, етичке и физичке. Нианси у стиловима су изрази за нивоске разлике психичке и физичке оних средина, које су служиле и данас служе као извори сила, које условљавају покрете и стварају процесе социјалне. Ритмичност процеса и промена социјалних се нигде боље не оцртава но у творевинама архитектуре и технике људске. Храмови, мостови, споменици, градови и друге творевине ума и снаге људске су ухваћени тонови, нијанси, боје, флуктуације, јачине, ритам душе, ума и физичке моћи народа и векова. Сводови разни, капитли стубова, распоред зграда, величина засвођених простора, осветлење храмова и зграда, декорације: орнаментске, сликарске, скултурске и техничке су изрази, не само за јачину моћи уметничке, за јачину материјалне културе оног времена, кад је све то поникло, већ то казује дубину ума, осећаја, морала, њихову просторност; особине елемената, из којих је објекат сачињен у архитектури носи обележје великодушности, тесногрудости, мрачњаштва и слободоумља: људи, векова и народа, који су стварали споменике у прошлости. Ниједан потез учињен данас није одвојен од особпна каракта народа, у коме је поникао. Оно, што се зове стилом једнога народа, обележје је особина карактерних психифизиса тога народа и проучавање извора социјалних сила најбоље је са оних елемената, који упијају, и носе собом у отисцима обележене и оцртане типске особине расе, народа и времена. К. Стојановић. (НАСТАВИЋЕ СЕ) 4Ф*