Delo

468 Д Е Л О Вилхелму, из кога смо повадили ово неколико опажања. Цар Вилхелм је врло религиозан. „Религија је основа људског живота; ко не гради на тој основи, изгубљен је“. Цар oceha лично дух божји у себи. Он спонтано оживљује теорије божанског права.. Сваки Хохенцолерн, по љеговим речима, био је убеђен да је он у ствари само представник једног већег краља, коме he полагати рачуне; и да има да испуни неку божанску мисију. Првог јануара 1900 цар пише као девизу новог века: „Краљ се ослања на божанско право. Он је одговоран само БогуС Ко критикује његовепоступке, цар му презриво одговара, да су његови путови доиста непроницави, јер то су божји путови. У тој тачци је цар увек био најодлучнији и најистрајнији, на супрот модерном схватању својих поданика. Године 1910 рекао је он у Кенигсбергу: „Ја сесматрам као оруђе Господа, и идем својим путем, не обзирући се на дневна мишљења и старајући се једино о величини наше отаџбине". Мисао царева се радо удубљује у прошла времена, у историју. Код својих поданика подстиче идеју старих Германа. Нека „магична веза“ га спаја са Норвежанима, које посећује сваке године, јер су они једини сачували нетакнуте врлине германске. У Елзасу, Тирингији и Источној Пруској он васпоставља старезамкове и организује спроводе средњевековних витезова и властелинка. И мисли и стил његов узимају често средњевековну форму. Верност Немачке Аустрији за време анексионе кризе назива он „нибелуншком" верношћу. У свему томе избија тако названи романтизам царев. ГБегова жива фантазија чини да и. на садашњост гледа у извесним романтичним бојама. Али, немачки цар има и другу једну страну. Док његова машта сањиво лута кроз прошлост, дотле ум његов прозиреврло јасно у будућност. Чим је ступио на престо, цар је јавно изјавио, да ће дати „нови курс“ лађи, чији је крманош постао. Та је реч срећно била изабрана. И тако се могло говорити о американизму царевом са истим правом као и о његовом романтизму. Зато је један Американац и рекао о цару Вилхелму, да је то „апсолутно модеран човек“. Он се диви Нибелунзима, али исто тако и милијардерима с оне стране Океана. Околина његова састављена је с једне стране из официра и представника старе пруске аристократије, до сржи конзервативне; с друге стране из банкара или богатих индустријалаца, плебејаца и врло^ често Јевреја. Он пева химне Егиру, али прати и напредак наука..