Društvo Svetog Save. 1

14

заједнице између чистих српских крајева колико је некад било међу различним племенима балканским. Кривити Србијун Црну Гору, или оне, који су тим државама управљали, што је дошло до таког жалосног стања, може бита да би било неправедно, а свакојако је овде неумесно. Мале државице, у овом веку, имају великих невоља, д“ се и саме, читаве прогурају кроз поклапљиве пожуде великих и моћних. Али један прекор могу с правом чинити Срби из подјармљених области и Орбији и Црној Гори, да ни једна ни друга нису скоро ништа чиниле за ширење просвете међу њима, за одржавање националних врлина, ва ојачање племо-нскога поноса. Бугарска као Турска провинција освајала је са својим учитељима најчистије српске крајеве, поред независне и слободне Србије и Црне Горе. А данас, у Македонији и Старој Орбији где, масом, српски народ фиви, млада бугарска кнежевина и грчка патриотска друштва троше милијуне на ширење свог језика и имена. Бугарски се учитељ изашиље у питома српска села, као оно што Европа шаље мисионара међу дивљаке, и кад у том свом послу — утамањивања српског имена и мисли — проведе десет година, њега чека у Софији, у учитељској махали, кућа и три стотине дуката пензије. Бугарска има у Македонији п Старој Србији неколико стотина школа. Грчка има у Македонији 421 основ. школу и 500 учитеља, 58 гимназије, 9 учитељ. школе, 1 виши сирот. завод ; а у Епиру има 656 основ. школа са 704 учитеља, 40 гимназија, 2 учитељ. школе, 1 богословија и т. д.