Ekonomist
менуто законско овлашћење дошло само из економских и политичких разлога.
Да ово мало објаснимо. Код онога који је дао редакцију чл. 218 постојало је уверење, да сада важећа царинска тарифа не даје довољну заштиту појединим привредним гранама, те да оне могу, услед недовољне заштите, сваког момента доћи у безизлазну ситуацију; и стога је потребно створити могућност, да се таква опасност отклони. При политички нормалним приликама чл. 18 даје гарантију и за такав случај: сазваће се скупштина, поднеће јој се пројекат, па ће се одмах увеста у живот. Али за нередовне политичке прилике, на пр. за случај конфликта између Владе и Скупштине, ако би Влада желела да распусти Скупштину или да влада и без Скупштине, — чл. 18 није довољан: — за тај случај морало је доћи једно ново законско овлашћење, које даје Влади право да мења постојеће царине.
Оставимо на страну, да ли су наше прилике такве, да је Влада морала тражити законска овлашћења и ове врсте; једно је ван дискусије, да је ово законско овлашћење сасвим друкчије — и по циљу и по садржини — од оног првог што значи, да овде није требала да дође замена једне одредбе другом, већ само једно законско овлашћење поред другог.
3. По чл. 2. Закона, царина се плаћа у злату или у свакој другој законској монети, а уз доплату ажије, коју одређује Министар Финансија.
И ову одредбу наћићемо у законима свих држава, али док је она свуда неспорна, ми смо успели да и овде створимо једно спорно питање, које још није решено. |
Спор се састоје у тумачењу речи „одређује“. Шта има да значи кад се каже, да ажију одређује Министар Финансија» Има ли Министар Финансија одрешене руке, да одреди ажију колику хоће, или је он у том погледу везан, и чимер
Нагласили смо, да се ова одредба налази у свима државама, и да је она свуда неспорна; сада да додамо, да је она збиља такве природе, да се, строго узев, не би ни могао покревути горњи спор.
Кад се каже, да Министар Финансија има да одреди _ажију, то има значити само толико: да Министар Финансија има, с времена на време, т. ј. према тржишним приликама,
4%