Ekonomist
451
кључи са солунским Кејским Друштвом односно експлоатације нашег дела пристаништа. Због обавеза које је уговором о концесији Кејско Друштво примило на себе у погледу грађења, дограђивања и модифицирања појединих инсталација и конструкција у солунској луци, а нарочито због права која је оно у том погледу себи осигурало, ми смо принуђени да се споразумемо с њиме не само о експлоатацији наше зоне, него и о извођењу свих послова који се односе на њену техничку организацију. Какве ћемо грађевине подићи, које од постојећих доградити, где ћемо сместити станицу за маневровање вагона, где подићи нове колосеке, скретнице и окретНице, све су то питања која не можемо решити независно, по своме нахођењу: пристанак Кејског Друштва је свуда безусловно потребан. Ипак, може се сматрати да у погледу уређења зоне неће доћи измећу нас и Кејског Друштва, до каквих озбиљнијих несугласица, какве нису искључене у питању експлоатације зоне. Интерес Кејског Друштва је овде истоветан са нашим интересом, и најпростији рачун њему диктира да нам дозволи да целокупно уређење зоне, које га не стаје ни пет пара, изведемо што пре и што боље. Вероватно је, међутим, да ће оно тежити да се предвиђени радови изврше у његовој режији: то је пак питање које нас овде не интересује. Констатујући, дакле, да је техничко уређење наше зоне условљено пристанком Кејског Друштва, ми Немо прећи на само питање уређења зоне.
Простор који је одређен за слободну зону наше краљевине (укупна површина око 94.000 кв. М.) састоји се из три потпуно различна дела:
1. Француски молос, на западној страни солунског пристанишног басена, сачињава уређени део наше зоне: на њему се налазе два магацина, један велики силос и, у позадини, штале, са неколико колосека и окретница.
2. Теренски део зоне, на северу, састоји се из једне потпуно празне и неравне површине коју сече један поток; обу-
хвата сав простор од штала па до крајњих тачака на северу и на западу.
3. Мокра зона, односно део зоне који обухвата потопљено земљиште између француског молоса, штала и дебаркадера Источних Железница, То је у ствари један морски
а а ==--===-_--_-_- _-_____-