Ekonomist
6
пореских обвезника одн. њихов порески извор смањиће се, и | услед тога они неће бити у могућности, да плате у потпу- | ности разрезану порезу.
Смањење (чистог) дохотка одн. смањење укупног износа наплаћене порезе иде паралелно (у истој сразмери) са процентом поправке динара. Тако на пр. ако је укупан износ порезе предвиђен у буџету са 10. милијарди динара, ако се папирни динар у међувремену поправи са 10, 20, збит. д. 7, онда ће се, у место предвиђених 10. моћи наплатити само 9. 8. 7. и т. д. милијарди, — појавиће се дакле мањак у приходима у истом пронцету у коме се и динар поправио.
У горњем објашњењу тачна је само полазна тачка т. ј. тврђење, да (чист) доходак појединих пореских обвезника, изражен у цифрама, може варирати при промени курса папирног динара, иначе пак ово је објашњење непотпуно; оперише се са предпоставкама, које су мало или више вероватне, али не и апсолутно сигурне, — и на основу тог непотпуног објашњења и несигурних претпоставки доноси се закључак, који је, наравно и сам, непотпун и несигуран.
Нека нам је дозвољено да ову ствар мало детаљније испитамо.
Пре свега да нагласимо да поправка динара не само што неће смањити, него ће највероватније и повећати (чист) доходак свих оних лица, чији приходи проистичу из ренте (интереса) од капитала и из фиксне награде (плате), према томе њихов порески извор (пореска способност) изражена у цифрама повећаће се.
Што се тиче доходака из других извора (непокретних добара, радњи, слободних професија) они ће услед поправке динара бити смањени само тада и у толико, када и у колико поправка динара буде праћена одговарајућим падом цена робе на пијаци. Док пад цена не наступи, одн. док је пад цена у мањем проценту но што је проценат у коме се динар поправио, све дотле доходци из тих извора неће се смањити у опште одн. сманиће се, али у слабијој мери од оне у којој се динар поправио.
Да нагласимо најзад — и ту је главна мана горњег објашњења — да је оно једнострано. Полази се, на име, са