Ekonomist

| | |

767

се бави опсервацијом хетерогених колективитета. Да би дошла до потребне униформалности, она мора пажљиво и тачно издвојити факта, која јој служе ва јединку опсервације. Дакле треба заменити квалитативне дескрипције квантитативним, прецизним појмовима и контрадикторним алтернативама. На пример, при попису становништва, не треба га вршити према квалитативној дескрипцији — дете, младић, зрео човек — јер су то непрецивни појмови, већ према квантитативном, тачно одређеном добу. Затим треба избегавати питања, која не садрже довољну јасну контрадикторну алтернативу, т.ј. на која није у стању да се да прост, готово аутоматски одговор ; да или не.

Други принцип искрености налаже да опсерватор нотира опсервацију каква је у реалности. Једна опсервација, која привидно изгледа без вредности, може имати огромну вредност, само ако је искрена, јер је једино онда реална, стварна. Стога је потребно да агент, који прикупља статистичке податке брижљиво опише делове под којима их је прикупљао.

Два су узрока неисркености код опсерватора. Први је узрок : лењост ; други је узрок: немарност код агента опсервације. Принцип компетенције налаже да се само они баве извесним послом, који га знају. Примена овог принципа није у статистици сопао sine qua non, M TO зато што се од агената опсервације тражи само проста констатација и фреквенција феномена, а од оних којима се обраћају исто то. Дакле нарочита компетенција није потребна код извршних органа. Она је међутим неопходно потребна код организатора опсервације. Његова компетенција, је двојака, ако не п тројака.

Организатор опсервације мора:

Прво: познавати материју, чијом се опсервацијом жели бавити. Тако н. п. економске статистике у стању је да органинизује једино економиста ; медицинске статистике лекар. Ову врсту компетенције могли би назвати: професионалном компетенцијом ;

Друго: повнавати технику статистике, т. ј. сва правила ва теоријску и практичну примпрему, опсервацију, употребу и критику ; и треће: имати јаку логику, да би могао интер претирати статистичке резултате.

У осталом ни код извршних, помоћних органа у другим наукама не тражи се компетенција. |