Ekonomist

810

том новом организацијом: да мандат комесарима траје пет година, да њихове принадлежности падају на терет обеју уговорница; затим одредбе о општењу са чиновницима; затим овлашћење дато комесарима да уведу унификацију техничке и комерцијалне службе са прописима који важе на прузи Скопље— Ђевђелија, и т. д. Као што се види, овим споразумом није прихваћен наш захтев, да се пруга Солун — Ђевђелија уступи у експлоатацију боградској железничкој дирекцији. Та је пругаи даље остала у грчким рукама, али је њена организација тако спроведена, да су нашој трговини дате све потребне гарантије за сигурност и уредност саобраћаја између наше границе и зоне у Солуну. Нађена је, дакле, „златна средина“ која је измирила супротности у гледиштима. А уговор са Оријенталним Железницама»2 У чл. 121 допунске конвенције стоји, да у извршењу одредбе чл. 1., влада Краљевине СХС уступа грчкој влади права која је добила уговором са Оријенталним Железницама на пругу Ђевђелија— Солун, а грчка влада прима на себг обавезе које из тога уговра проистичу за Краљевину СХС. На тај начин, цео спор око железнице Солун—-Бевђелија имао је да буде ликвидиран.

Пошто, је тако срећпо решила тај крупни спор, допунска конвенција се бави разним детаљима саобраћајне службе и опредељује права и дужности наших и грчких органа у погледу колске, маневарске, комерцијалне службе, службе одржавања и грађења пруге и жел. објеката, регулише тарифске олакшице и разне олакшице железничком особљу наше земље и Грчке (чл. 14—86), да потом пређе на уређење пристанишне службе у зони (чл. 87—102). Одредбе о пристанишшној служби освештавају самосталност наше зоне у лучком погледу, као што је, премда не довољно категорички, уговорено 1923 године, али се у њима ипак предвиђа сарадња између нашег лучког капетана и команданта солунског пристаништа, коме се признаје извесно право надзора. Чл. 90 регулише поступак у случају кад брод доноси товар само за нашу зону. Наш капетан одређује место гд» ће брод пристати и шаље једног службеника да спровгде брод дотле. Бродски папири, као и санитарни лист, предају се нашем капетану, који их чува све до одласка брода. У случају заразе, наши органи поступају попрописима париске конвенције од 1903 године. Наша царинарница прима и издаје манифест за робу, и визира конесман који јој подносе сопстве-