Filatelista

прикрије, сматра се криминалним лелик= том. Скидање жипова са марака и промену боја ради злоупотребе врше у главном несавесни трговци и безобзирни спекуланти. |

Запрљане марке се чисте водониковим

пероксицом. хиперманганом и лимуновом.

киселином. Боја мастиљаве оловке, ако је марка њом замрљана, чисти се разређеном сумпорном киселином. (Ово чишћење се врши на овај начин: марка се накваси водом и онда се места, која су исписана мастиљавом оловком премажу разблажеHOM (10%) сумпорном киселином и после краћег времена преко марке се метне чист сув упијач. Ово се мора неколико пута поновити, док се не лобије жељена чистоћа марке. Када је нестао траг мастиљаве оловке, треба преко марке неколико пута прећи обичном меком ГУМОМ за брисање. Овај начин је нарочито омиљен код филателиста аматера, јер је ieBтин, једноставан и прилично сигуран. Насупрот овом једноставном 'начину (служе у шсте сврхе разне скупоцене тинктуре, чији се хемиски састав љубоморно крије. Таквим тинктурама служе се трговци, јер су много сипурније, али зато и знатно скупље. У главном, може се закључити ла се за чишћење марака употребљавају

_Страна 15

разна хемиска једињења, која нагризају; али не у толикој мери, да би оштетила или уништила марку зато се и узима разблажена сумпорна киселина, или једињења која растварају поглавито уља.

Разна хемиска једињења утичу и на промену боја марака. До данас се већ стекло извесно искуство у претварању на маркама једне боје у другу. Применом тих хемикалија данас се могу мењати ове боје: •

Зелена у смеђу, љубичасту, жуту И плаву.

Плава у љубичасту, сту и жуту.

Ултрамаринска у смеђу, жуту и сиву.

Карминаста у смеђу, наранџасту и сиву.

Ружичаста у смеђу, наранџасту и сиву.

Црвена у смеђу, ружичасту, жуту, 36лену и сиву.

Наранџаста исто као и црвена .

Жута исто као и црвена.

смеђу, наранџа-

Начини штампања марака, чишћење ма рака и промена бода само су пар примеpa примене хемије у филателији, док би се о хемији у филателији, од почетка до завршетка марке, могло много и опширно писати.

———————

O IPMWWKHHE гонити но 4: за силе

> АДитали смо у дневној штампи већ не“ колико пута да путнички авиони Југосло= венског аеро-транспорта (ЈАТ-а) обављају посебне иапецијалне летове у иностран“ ство. Ови летови вршени су до сада У разне земље.

За филателисте је у овим летовима пропуштена прилика да је искористе. Могло се а и требало се је одмах по објављивању овакових посебних летова, приступити изради одговарајуће куверте за први лет. Сабирање овакових куверти 0миљено је у читавом свету и свуда се поклања одговарајућа пажња.

Спомен куверте за овакове летове имале би и велики пропагандни значај. Може се утиснути и линија лета са датумом, поред приподног текста. Ништа снажније не би требало да делује, него при казивање постигнутих и остварених резултата, а на овај начин постигао би се циљ, да се и иностранство упозна са напретком и успесима који су код нас постигнути и остварени,

Франкирањем овакових куверата маркама за авионски саобраћај и употребом специјалног пригодног жига само би повећала вредност и значај овакових летова. у

На тај начин створиле би се тражене вредности у филателици.

Друга мопућност коју још чешће пропуштамо, састоји се У употреби пригод“ них жигова у поштанском саобраћају.

(Обично се за употребу пригодних ЖИгова (сазна по завршеној употреби, а ретко за време његове употребе.

Када би се увела пракса да се прет“ ходно објави и време употребе пригод“ ног жига, са назнаком места и поште ко“ ја ће га употребљавати, имали би филателистички савези времена, да у сарадњи са месним властима припреме и одговарајуће спомен куверте са пригодним тек“ стом.

Сабирање пригодних жилова, поготово на специјалним кувертама представља исто тако омиљено и широко поље сакупљања ,