Filatelista
_раном и допуњеном, у колико буде по_ требно с обвиром на данашње потребе. | 1, — ИЗДАЊА ОД 1873/6 ГОДИНЕ
Прво издање српских дописних карата,
поцавило се 1./13. јула 1873 године, седам година после појаве првих (сршских 110-
_ штанских марака (113. У. 1866), а четири
године тосле шојајве прве поштанске кадте у свету (1/Х. 1869).
Кнежевским указом од 23 октобра, 1871 године по ст. кад. оно је овлашћен мизистар унутрашњих дела да уведе, „кад то сходно нађе“, „саобраћајне карте“ (т. |. дописне карте) за унутрашњи, као џ 30 међународни саобраћај.
Најпре су биле шадате поштанске JLOписне карте за унутрашње пдтребе, Званична објава о овоме (у службеном листу „Српске Новине" број 118 од 30 маја 1878 годтне по ст.) гласи:
„Министар унутрашњих дела на основу височајшег указа од 28 октобра 1871 увео је саобраћајне карте за унутрашњи слобраћа. На њиховој адресној страни стојаће натпис САОБРАЋАЈНА КАРТА, а испод њега (српски грб; јуз њих на дезној страни отштампана је вредносна озмака од 10 пара (са сликом Њ. В. кнеза Милана М. Обреновића ТУ; около свега је оквир. Вредносна ознака, натписи ин оквир биће љубичасте боје. Задња страна има да служи за кореспонденцију.
Ове карте биће продаване у свима поштама и државној штампарији по цени означеној на вредносној ознаци и то 0бичне карте по 10 пара, а оне са плаћеним одговором по 20 пара комад. Оне ће бити пуштене у течај 1 јула текуће године“, Тест ових карата је љубичасте боје, картон жућкаст, танак; величина карте „180 Х 85 м. м.
НИТ
ТРАПА АРАРАТ
САОБРАЋАЈНА КАРТА
4
~
fla vuoj crpaww cro бе се олркс стављати.
МАЛА РАТА ЕР ТАТАНА
Сл. 1
Вредносна ознака је облика, усправног правоугаоника, величине 1874 Х 290, м. м. са простим латниским оквиром. У средини,
_их упознам са Дероковом студијом, доте-
з 5: Манеа у Ел ~ a У једном усправном овалном оквиру, на основи 'у (боји је глава кнеза Милана у профилу, окренута на лево; око тога оквира с леве стране је ловорова, а с десне храстова гранчица, а са горње страле у луку натпис СРБИЈА 'у белим словима; по средини висине слике, са обе стране ок-
вира велике беле бројчане ознаке „IO“.
_ Натпис САОБРАЋАЈНА КАРТА у јелном реду дуг је 575 м. мо испод њега је грб кнежевине величине 135 Х 13 м. м. Мспол тога осу 3 танке линије за адрасу; испред прве линије отштампано је једно „Г“ (почетно слово од речи „Говтодину“, „Госпођи“ и др-). Испод доње линије налави се у (едном реду, у курсивним "словима, напомена, дугачка 59 м. м. „На овој страни само ће се адрес стављати“. Правоугаони оквир карте састављен је од грчких украса у ламелама оивиченим споља дебелим, а изнутра танким ли ти јама.
Карте су штампане по две на једном комаду картона, главом окренуте једна другој и тако су у пару пуштане из штампе. Оваке две карте у пару покавују извесна одступања међу собом у дртежу и распореду и тиме стварају два различита типа;
If}Ti
АП
5] ТЕ
Сл. 26
Сл. За
Код првог типа је оквир Карте подјелнако правилно спојен у сва четири угла и унутарње танке оквирне линије не продужавају «се даље од међусобног прегека у угловима. Свака вертикална страна оквира састављена) је из 54 украсних елемената. Међусобно растојање адресних линија је приближно 97» мм (сл. За).
Код другог типа оквирне ламеле прелазе једна преко друге на десној свсјој странш; унутарње танке оквирне линије