Filatelista
господарству (националној економији) и свему другом, што нас може научно занимати (научна филателистичка књижевност). Умјетнички надарени и образовани писци, естетичари, описују љепоту лијепих марака и откривају нам свијет умјетности, свијет љепоте у маркама (естетска филателистичка књижевност). Теоретичари пишу о опћим теоретским питањима и повијести филателије, да нам покажу шта је заправо филателија, како се развијала и како је њено право значење (опће теоретска филателистичка књижевност). Психолози пишу о склоностима, предиспозицијама и какарактеру филателиста (психолошка филат. књижевност). У литератури налазимо одгојне упуте (педагошка филат. књижевност), разјашњавања, надопуњавања и исправљања онога, што су други истраживачи дали и писци написали (критика), и напокон, наилазимо на чланке филателистичке забавне књижевности.
То су главни правци стваралачке, продуктивне, садржајне филателије. А којим путевима иду сабирачиг: Како се они користе тим резултатима у репродуктивној филателији, при сакупљању маракаг По садржају можемо сабирати марке у главном на три начина: несистематски, систематски и по смислу, по мотивима. Несистематским путем иду почетници у својим необликованим и несређеним почетничким покушајима; у којима траже тек свој пут, и генерални сабирачи у обичним опћим поучним збиркама марака цијелога свијета, које су и данас чврст темељ цијеле филателије и полазна тачка њеног основног културнопросвјетног правца. Оне су попут хербарија, малих збирки руда, кукаца, старина или новца. Могу. бити врло лијепе, занимљиве и сређене, но ипак имају карактер несистематског правца, јер им друго није нити сврха (генерално сабирање). — Систематски пут тежи некој заокруженој цјелини. Карактерише га одређен циљ, прегледна сређеност, систематски поредак по неком правилу, према каталогу и временском слиједу, на начин других правих стручних музејских збирки. Макар такве збирке биле и непотпуне, ипак имају карактер систематске збирке, јер им је то и сврха. Сабирач може тако сакупљати и сређивати марке цијелога свијета или једнога континента (опће, универзално, систематско сабирање); једне или више држава или једнога раздобља, једне епохе (ограничено, регионално систематско сабирање); једне засебне врсте марака, н. пр. авионске (једнострано, једноврсно систематско сабирање). Овамо можемо убројити збирке, у којима видимо систематски сложене Марке према сликама на њима, али сваку само по једанпут, без обзира на разнобојне примерке исте слике у једном низу или у више низова, који се разликују само
по споредностима, н. пр. по водознацима (илустративно, сликовно систематско сабирање). Још су више сажете такве систематске збирке, у којима налазимо од свакога низа по једну марку (сужено или редуцирано систематско сабирање). Систематску збирку може сабирач по потреби или жељи надопунити на неки начин копијама марака или факсимилима, клишираним сликама, наместо бијелих картица у празним пољима, која не може попунити комадима, који су му за систематски поредак важни, као што то чине и све свјетске уметничке галерије и музеји, када мјесто оригинала излажу копије најславнијих умјетничких слика или отиске кипова, рељефа и др. (допунско сабирање надомјестака, факсимила). Поред овог несистематског. и систематског пута постоји напокон још и пут посебног садржајног сабирања, када се марке одабирају и сакупљају на основи неке посебне замисли (мотивско, тематско сабирање). Идејне или појмовне збирке излажу неки ужи појам или догађај, приказан на маркама, н. пр. спорт, стаpe градове, црвени крст, свјетски поштански савез и т. д. (идејно сабирање). Естетски састави откривају нам у маркама љепоту умјетничких дјела, људскога тијела, природе, симболике, орнаментике, архитектуре и др. (естетско сабирање). HM напокон у научним збиркама налазимо илустрације и документације за поједине гране науке или поједине научне проблеме, како смо то споменули код научних филателистичких истраживања и књижевности (знанствено сабирање).
Разгледајмо сада начине и облике на пољу савремене техничке филателије! Рекли смо да и на том пољу, као и у садржајној филателији, видимо два главна правца; истраживачки и књижевни, те разне репродуктивне сабирачке путеве. Шта проучавају технички истраживачи; Техничка истраживања управљена су у три правца. Теоретски истраживачи пречишћавају основне појмове, смисао и задатке техничке филателије, окушавају разне начине, методе, за техничко истраживање и проучавају технолошке поступке у изради марака (теоретска, методолошка и технолошка истраживања). Нарочити, специјални, технички истраживачи проучавају техничке карактеристике марке, осебине њене техникче израде и опреме до у микроскопске ситнице. Проучавају употребу марке, њене сврхе и путеве широм свијета (специјална техничка истраживања). Напокон посебни технички испитивачи, са великим техничким знањем и искуством, као и технички стручњаци, експерти, испитују исправност марака и проучавају техничке осебине патворина, фалсификата. На основу својих проучавања састављају изнова, реконструишу ллоче и арке, те одређују тачан положај
107