Filatelista
ом за извођење гребенастег зупчања. Јопе пентрирање зависи не само од нетачног - уметања отштампаних марака у перфорапиону машину, него и од неправилног распореда марака на штампарској плочи, или другим речима, неусклађивање редова перфорационих зубаца са одстојањима цртежа појединих марака на штампарској плочи. Наше франко марке масовне потрошње, почев од издања 1996 г., имају, са малим изузетком, формат 24/4%30 мм. и зупчање 19: (или тачније 125: [23]а), т. ј. 15 зубаца водоравно и 19 вертикално на једној марци. Перфорациона машина за ово зупчање врши перфорисање на гребенасти начин у вертикалним редовима и, правилно усклађена, израђује марке увек тачно одређене димензије. Приликом израде штампарске плоче треба пртеже марака на плоши распоређивати на међусобном растојању, које треба апсолутно тачно да одговаа димензијама марке. И грешка од 0,1 мм. ће се већ осветити, јер на 10 марака у Реду изнеће та грешка ! мм. У овом случају, дакле, ако прва марка у реду и буде правилно центрирана, десета мгрка биће децентрирана за цео милиметар. Признајем да није лако радити са апсолутном тачноашћу, али у предратном издању франко-марака 1939 ова гпсолутна тачност усклађивања димензија зупчане мапке са отстојањем пртежа појединих марака на плочи била је постигнута. Не видим разлога да апсолутна тачност, о којој је реч, не може бити постигнута и код наших садашњих издања. (О овоме мора водити рачуна гравер, односно сви остали службеници штампарије, који суделују на изради штампарске плоче. Ако прегледамо целе табаке натних марака, видећемо да усклађивање, 0 коме је реч, не постоји. Ово усклађивање свакако је теже извести код гравуре и хелиогравуре, код којих се папир пре штамтања кваси, па затим суши, што може изазвати неравномерно растезање и скупљање папира, а с тиме у вези и измену димензија отштампаних марака. Али, стална употреба папира стандардизованог квалитета, једнообразно и равномерно квашење папира и штампање марака увек у истом правцу структуре папира, дозвољава тачан прорачун растезања и скупљања папира и усклађивање димензија марке са одстојањем марака на штампарској плочи.
У неким случајевима покушавало се постићи усклађивање на други начин, скраћивањем одстојања између два задња хода перфорационе машине; на пример, код издања 1949 г. поводом прославе петогодишњице НР Македоније, код кога је ход перфорационих гребенова, намештених водоравно, био скраћен у вертикалном, правпу. Али, овакав начин има ту ману, што деформише зупце на. угловима марке. где је ход био скраћен. Код поменутог издања деформисани су зупци на доњим угловима. еличан случај имамо и код франко-мара-
ка из 1948 г., Кошировог спомен-издања, где су деформисани зупци на два лева угла, јер је перфорација вршена у вертикалним редовима, са десна на лево. Код издања 1950 г. поводом прославе ! маја усклађивање је извршено повећавањем OJ стојања између два хода перфорационе ма-
шине, која је радила водоравним гребено-
вима. Као резултат је добијен несразмерно широк зубац лево и десно при доњем крају марке. Да би се побољшао уметнички изглед марке, треба усклађивати и однос ширине и висине цртежа марке са односом ширине и висине зупчане марке, у колико су димензије марке одређене перфорационом машином. ~
ГУМИРАЊЕ. За последње две деценије много се развила мода сакупљања непоништених марака. Скупљачи непоништених марака много полажу на квалитет гумирања т. ј. на то, да гумирање буде изведено без икаквих мана, равномерно, без прекида и да лепак буде безбојан са равномерним сјајем. Невидљиви лепак, који се први пут појавио на маркама Финске, а затим и на неким нашим маркама, неповољно је примљен од стране филателиста. _ Стога исто тако као и употребу обојеног лепка. треба свакако избегавати његову употребу, Нарочито ружно. изгледа мрки лепак, употребљен код марака од 0,50 и 12 динара наше последње франко-серије. Уз мало добре воље није тешко задовољити укус међународних филателиста. Поштанска уграва мора стално да води рачуна о квалитету лепка и да лепак на свима вредностима исте серије и код свих тисковних наклада исте марке буде увек изтог квалитета и то безпрекорног.
ПОНИШТАВАЊЕ МАРАКА. Нечитак, мастан и прљав поштански жиг квари марку. Све марке чак и најобичније, морају се поништавати прописно, да назив места и датум буде читак, а да се то постигне, треба жиг и јастуче са бојом да буду увек чисти. Марке се морају поништавати, а не уништавати жигом. Поништене марке су један од наших извозних артикала и треба водити рачуна о каквоћи поништавања.
ЗАКЉУЧЦИ. У овом излагању видели смо колико има разних питања и проблема уметничког и' чисто техничког карактера, о којима се стално мора водити рачуна и успешно их решавати, ако се жели да наше марке буду уметнички израђене. А да наше марке морају бити уметнички израђене, ван сваке је дискусије, особито сада, када цео народ води борбу за изградњу социјализма у земљи. Све што ми радимо, морамо да радимо у, највишем могућем степену савршенства, — па и марке.
Да би се могао постићи највећи успех У уметничком изгледу наших марака, може се препоручити:
1) Сређивање нашег поштанског музеја и што скорије његово отварање за слободну
-
219