Filatelista
мм те а о a __E"_
а iznetih :BanoviiH 3 specijaliteta, pot
fžrebno je da katalog И а donese
TĐarem u osnovnim стата poznate spoecijalitete naših redovnih izdanja као па рг. рагНтапзке serije, avionskih" maraka, službenih i porto maraka, kao i nove serije »pri"итеде«, јет Код svih ovih postoji veoma lepi specijaliteti boja, hartije i gumiranja, ie je potrebno da se o svim ovima razradi dotaljna POSIGNE katalogizacije i odredi vrednost
ЉУДЕВИТ ВУЈКОВИЋ
ата 5 са relkosti,. БИН ма ко dokazali, da je naša filatelija prava filatelija, da se naši filafelisti bave studioznom. obradom i specijalnim sakupljanjem, a Које ртапе Hlatelije- и хпајпој тел doprinose dizanju ugleda naše mlade ilatelije u međunarodnim Hilatelističkim krugovima, gde još relafivno malo znaju o našim markama i o nivou filatelije kod nas. ;
у Поништавање марака у Бачкој после ослобођења
О званичној употреби гумених жигова, "железничких штамбиља и мађарских полштанских жигова после остобођења за поништавање марака на писмоносним и пажетским пошиљкама на територији Бачке још није било говора-у нашим стручним "часописима. Малом броју сакупљача је познато чак и да су овакви жигови употребљавани и да су они надокнађивали недостатак обичних гвоздених или месинганих пош"танских жигова на овој територији, а шири слојеви филателиста о томе не знају ништа, или, у најбољем случају, знају веома мало. Ту празницу намеравамо _ попунити овим
· "чланком, како бисмо тиме и ударили основу
за ово подручје.
Референт за проучавање историског развитка птт службе при министарству пошта ФНРЈ прошле године је једним програмским чланком позвао све грађане, а нарочито филателисте и поштанске~ службенике на сакупљање и обрађивање грађе развитка поштанске службе у нас. А употреба ових
необичних жигова — гумених жигова, железничких. станичних штамбиља, па и маЂарских поштанских жигова — у поштан~
ском саобраћају после ослобођења на територији Бачке претставља интересантан и филателистички и историски материјал наше поштанске службе, па је због тога потребно писати ф томе.
Овај чланак треба посебно да заинтересује специјалне сакупљаче жигова, јер ће их упознати с материјалом још неистраженог и необрађеног подручја, који је писцу овог чланка познат. Истовремено, требало би да овај чланак послужи за допуну материјала и прикупљању ~ грађе за проучавање поштанске службе после ослобођења, а нарочито т. зв. партизанске поште.
А како је дошло до употребе ових житова на територији Бачке после ослобођеа» -
Мађарске окупаторске BJaCTH, OJIMAX по окупацији ове територије, прикупиле су с целог окупираног подручја све поштанске
марке и жигове предратне Југославије и.
замениле их с мађарским маркама и жиговима. Шта више, издате су две специјалне
франко бе од 10 филира с црвеним и 20 филира с црним претиском „РЕЈ. М15252АТЕК“ (Југ се враћа) на тадањим франко-маркама Мађарске. Поред марака употребљавале су и специјалне жигове с натписом „М15Б5ЛДАТЕКТ“ (повратак) за ова већа места: Аду, Апатин, Чаковец, Кулу, Нови Врбас, Нови Сад, Паланку, Сенту, Сомбор, Стари Бечеј и Суботицу. Жигови су употребљавани краће време у местима, чија су имена носили, а марке су употребљаване до утрошка на целој територији тадашње Мађарске.
После повлачења ових специјалних жигова пуштени су у промет нови жигови с мађарским текстом и они су остали у употреби за све време окупације.
Повучене пак поштанске жигове предрат-
не Југославије испрва су били оставили на чување код Дирекције пошта у Сегедину, а доцније су их пребацили у Складиште материјала – (Апуараккгакћаг) _ Генералне дирекције пошта у Будимпешти, где се једном делу ових жигова замео сваки траг. Остало је непознато, како су могли нестати повучени жигови предратне Југославије у тако значајној установи, као што је Генерална дирекција пошта!
И дошло је до Ослобођења! На целој ослобођеној Бачкој затечени су поштанскј жигови с мађарским текстом, а исто тако и мађарске поштанске марке. Сасвим је разумљиво, да поштанска служба: није могла бити организавана у целом свом опсегу одмах по ослобођењу нешто због недостатка жигова, а нешто због марака, тако да писмоносна и пакетска служба. из почетка и није функционисала, него се сав саобраћај ограничавао на телефонску и телеграфску службу. Али, ослобођењем све већих територија; расла је и потреба писмоносних и пакетских пошиљака. А како и чиме отпочети ову службу2г! Жигови с мађарским текстом и мађарске марке начелно се нису могле употребљавати у нашим ослобођеним крајевима, а наших још није било.
Од поштанских службеника из предратне Југославије, које су и мађарске окупаторске власти биле преузеле, а који су остали у
375