Filatelista

SA | SVIH STRANA

7 Т о је nešto sasvim novo, jedine su reči kojima bi se ukratko mogla opisati nova poštanska tarifa što je u Australiji stupila па snagu krajem prošle godine. Dok je tarifa, i način njenog određivanja, u međunarodnom saobraćaju ostala bez bitnih promena, ako ne računamo neizbežna povećanja, način određivanja cena poštanskih uslusa u unutrašnjem saobraćaju doživeo je znatTie ı korenite izmene. Umesto klasične podele pošiljaka po težini, uvedena je podela na »obične« i »neobične« pošiljke, a dopisne karte izjednačene su sa pismima. Shodno tome, u obične pošiljke, za koje ie poštarina određena na 10 centi, uvrštene su sve vrste dopisnih karata, kao i sva pisma čila težina ne prelazi 500 grama, debljina 5 milimetara, a čije se dimenziie kreću u granicama od 90 x 140 do 120 235 mm. Pri tome u pogledu dimenzija mora biti ispunien samo iedan uslov, da odnos kraće i duže strane bude najmanje 1 :1, 414. U isto vreme uvedena |e odredba da će se sve obične pošilike prenositi vazdušnom poštom bez ikakve posebne nadoplate, pod uslovom da između upufmogz i odredišnoe mesta postoli poštamski avionski saobraća, i da ovakav način tramsporta ubrzava isporukmw mpošiliki. U »neobične« pošilike ubrojana su sva pisma koja po dimenzijama ne odgovaraiu navedenim, kao i čitav niz drugih objekata, među kojima ı štampane stvari, i Dpoštarina za njih određena је па 11 c. za prvu stopu težine, do 50

34

grama. Od 50 do 100 grama роštarina za »neobične« pošiljke je 24 c., od 100 do 250 grama 33 centa, od 250 do 500 grama 48 centi, a sve pošiljke preko 500 grama naplaćuju se kao mali paketi.

ko Je verovati tehničkim po-

A dacima, parna lokomoliva japanske proizvodnje D52 bila je jedna od najčudnijih mašina svoga vremena ı svakako jedna od interesantnijih u savrememoj isioriji železnica. Projektovana i izgrađena 1943., u jeku rata na Pacifiku, lokomotiva D52 bila je namenjena vuči dugih tramsportnih kompozicija kroz najzabitije ku. tove Japamskih ostrva i okupiranih područja, obzirom да је transport priobalnim plovnim Dputevima posfao veoma rizičan zbosz aktivnih operacija savezničke mormarice i avijacije. Zbog oskudice

strateških sirovina, među kojima su gvožđe ı čelik zauzimali bitno mesto, lokomotiva D52 izrađena je u potpunosti od drveta i armiranog betona. Mada je upoireba ovih materijala umesto čelika već od ranije bila poznata kod izrade brodova ı drugih plovnih objekata, D52 pretstavlja prvi, ako ne i jedinstveni slučaj tog tipa štednje u modernoj istoriji železnica. Predviđene za kratkotrajnu upotrebu u toku 2—3 godine rata, lokomotive D52 pokazale su izvanrednu ekonomičnost ı izdržljivost, i kada je poslednja od 285 proizvedenih mašina završila svoje putovanje u Hokaidu 1946. godine, mnogi mjeni konstrukcioni deta-