Filatelista
Mostovi Novog Sada 45
TEMATIKA
MOSTOVI NOVOG SADA
Dragoš Petrović
Jedan od prvih motiva na poštanskim markama, pored portreta vladara ı državnih simbola, bili su mostovi. Oni su u prošlosti zbog ljudskih potreba prelaska na drugu obalu građeni na najpovoljnijim mestima, vrlo često skraćujući putovanje ljudi za više desetina kilometara. Tako su kroz istoriju postali simbol veze sa ljudima, prijateljstva ı napretka čovečanstva. Ova oblast u filateliji Je dosta prisutna ı interesantna pa se preko poštanskih maraka ı drugog filatelističkog materijala može pratiti nastanak, razvoj ı građenje mostova od ljudskih početaka do današnjih dana.
Sa bivših jugoslovenskih prostora potiču među prvima marke sa motivima mostova (kameni mostovi). U izdanju poštanskih maraka za Bosnu ı Hercegovinu pojavile su se 1906, 1910. i 1912. godine marke Mostara sa prepoznatljivim starim lučnim mostom sagrađenim 1566. godine (srušen 1994. godine), most sa tri luka kod Konjica iznad Neretve ı Višegradski most poznat iz romana „Na Drini ćuprija” našeg nobelovca Ive Andrića. Od tada, u programu jugoslovenskih izdanja, mostovi su bili česta inspiracija autorima maraka. Nastalo Je više desetina maraka sa motivima različitih izgrađenih konstrukcija kao što su most u Mostaru, Arslanagića most u Sarajevu, Dušanov mostu Skoplju, Tromostovilje u Ljubljani, most na Savi u Beogradu ı drugi.
Neretko pored omogućavanja bržeg privrednog razvoja u mirnim vremenima, mostovi su u ratnim vremenima predstavljali opasnost ı ograničenja za stanovništvo koje Je živelo u blizini. Jedan od takvih primera Je ı Novi Sad koji Je na zalasku XX veka doživeo katastrofalna razaranja ı uništavanja mostova preko Dunava koji su bili osnovni krvotok grada, njegova veza sa severom i jugom zemlje. Prošlo je godinu dana otkako je NATO avijacija uništila sva tri mosta kod Novog Sada, što u svetu istorija nije zabeležila.
Delić tog ljudskog neimarstva ı naneti bol pretočeni su na pojedina filatelistička izdanja na kojima su prikazani ostaci varvarskih razaranja ljudaskih vrednosti i tekovina u smiraj XX vcka, a posle 50 godina mirnog života u Evropi.
Formiranjem naselja, u Novom Sadu su postojali i drveni pontonski mostovi korišćeni u XVI, XVII, XVIII i XIX veku što se vidi na izdanju marke na kojoj je prikazana gravira Novog Sada iz prve polovine XIX veka (izdanje 15. 3. 1975.). Sa razvojem grada, širenjem i privrednim usponom, Novi Sad je dobio prvi most metalne konstrukcije početkom XX veka nazvan imenom austrijskog cara Franca Jozefa; srušen