Filatelista
SRBIJAFILA ХИ 39
JAMMNEE |____ _______._____ „-L- JBG UL U Pravilnici ı ocenjivanja
Dr Mirko Caran
Filatelistička izložba Srbijafila XII najneposredniji je povod za razmišljanja o načinima ocenjivanja izložaka, o kategorizacijama izloženog filatelističkog materijala i o različitim pristupima ili bolje rečeno, različitim koncepcijama u ocenjivanju izložaka, što sve zajedno rezultira nedoumicama ı pokušajima svodjenja na zajednički imenitelj, odnosno na postojeća pravila o ocenjivanju. A obaveza za ocenjivanjem sa istim aršinom je imperativ, pošto pravila nameću iskazivanje kvaliteta i osobitosti izloženih zbirki na uprošćen, brojčani način. U stvarnosti to medjutim nije daleko od sabiranja "baba ı žaba".
Da li imamo pravo da razmišljamo o potrebi za promenama u načinu vrednovanja odnosno ocenjivanja izloženih zbirki na filatelističkim manifestacijama i zašto se uopšte pojavljuje takvo pitanje? Mislim da to možemo i da imamo pravo i ne samo to, već je upravo i potrebno da to i uradimo, pošto su odredjeni problemi dobili dimenzije koje smetaju sve više i proizvode efekte krajnje nepoželjne, uz posledice koje naknadno nastaju. O čemu se konkretno radi?
Da li se uopšte razmišlja o činjenici da se godinama ne pojavljuje na primer zbirka poništenih maraka Kraljevine Jugoslavije za koju se može reći da finansijski ne predstavlja izazov (prema zvaničnim, kataloškim vrednovanjima), ali je činjenica da bi bio potreban veoma veliki napor da se napravi zbirka koja bi sadržavala sva izdanja Kraljevine u poništenom obliku. Ali time bi objektivno nastao problem u ocenjivanju: zbirka neponištenih maraka koju Je daleko lakše formirati, ne bi bila bitno drugačije ocenjena.
Drugi primer koji daje razloge za razmišljanje: sada se, formalno istim merilima, ocenjuje zbirka poštanskih celina koja bi morala da sadrži filatelističke objekte iz jednog dužeg vremenskog perioda sa filatelističkim, istorijskim i hronološkim zahtevima, isto kao i npr. zbirka iz kategorije tematske filatelije koja po svojim širokim mogućnostima za pristup, obradu, sadržaj ı estetsku komponentu može da pruži veoma veliko zadovoljstvo ı onome ko Je stvara a ı onome ko razgleda takvu zbirku. A razlike su ogromne!
Treći primer: zatvaramo oči pred činjenicom da bi bio apsolutni filatelistički podvig načiniti filatelističku zbirku savremenih jugoslovenskih maraka, poništenih, po serijama ı hronološki, za zadnjih desetak godina. Ili smo možda prećutno pristali na to da filatelija znači sakupljanje samo neponištenih maraka, odnosno, serije koje se nabavljaju u kompletu, na šalterima. Možda? A gde Je tu sakupljačka radoznalost i izazov traženju ı pronalaženja. l koja bi tu bila razlika u ocenjivanju?