Filatelista

Prenos poštanskih pošiljki bez marke i žiga 63 __--__________-- _-__________________________Kong i Singapur, a zonu 8 sve ostale daleke zemlje Afrike, Azije, Latinske Amerike i male ostrvske države.

Dosadašnji tovarni list, kao i plastificirani džep na poledjini koverte, DHL i ostale kurirske kompanije postepeno zamenjuju samolepivim nalepnicama koje sadrže iste podatke sa oznakom DOC za pisma, WPX za pakete, DOM za prevoz unutar zemlje i druge slične racionalizacije.

DžentImenski sporazum izmedju poštanskih uprava ı kurirskih kompanija podrazumeva da pismo do 350 grama i paket do 10 kg predstavlja tzv. univerzalnu uslugu pošte i ako kurirska kompanija preuzme takvu pošiljku za express uslugu, onda njena cena mora biti najmanje četiri do pet puta viša. Taj sporazum dosledno poštuje ı DHL.

Drugi akteri tržišta express usluga

Rast potreba za ekspress uslugom doprineo je i radjanju brojnih drugih kompanija za kurirski prenos pošiljaka na regionalnom, kontinentalnom i globalnom nivou. Neopterećene konzervativizmom poštanskih propisa, one su izuzetno brzo i agresivno obezbedile svoju nezamenjivu ulogu na osvojenom delu tržišta express usluga. Kao ı za pošiljke EMS, odnosno već pomenute DHL, sve njih karakteriše napuštanje uobičajenog načina frankiranja ı bilo koje varijante žigosanja. Tarife su uvek najmanje 4-5 puta skuplje od odgovarajućih tarifa poštanske uprave za istu uslugu. Koristi se sinhronizovan avionski, drumski, železnički i brodski saobraćaj, ceo svet je podeljen u nekoliko zona, a brzina ı sigurnost prenosa i uručenja postali su njihova bitna tržišna karakteristika.

Ključni dokument je tovarni list, kojim se dešifruju svi osnovni podaci express pošiljke. Skoro sve kurirske kompanije u svrhu kontrole ı praćenja podataka svojih pošiljki, koriste "tracking & tracing" (sistem praćenja) uz korišćenje unikatne numeracije ı bar koda na tovarnom listu.

Poslednja, peta vitrina mog izloška sadrži plastificirane omotnice ı kartonske koverte jednog broja većih internacionalnih ı regionalnih kurirskih kompanija koji učestvuju na svetskom tržištu express usluga, kao što su TNT, UPS, Federal Express (FedEx) ı dr. a obavljaju uslugu ı za korisnike u Jugoslaviji.

Federal Express (FedEx) Je osnovan 1973. godine a danas Je Jedna od najvećih kurirskih kompanija na tržištu express usluga, pre svega u SAD, a potom ı u Evropi ı u Jugoistočnoj AZIJI.

TNT (Thomas Nationwide Transport) Je osnovan Još 1947. godine u Australiji kao konglomerat više transportnih kompanija. U Evropi Je danas prisutan kroz dve odvojene firme — TNT IPEC ı TNT SKY PACK.

UPS (United Parcel Service) je osnovan kao firma davne 1907. godine, kao privatna kompanija za uručivanje paketa, a danas ulazeći u raznovrsne poslovne